Fakturering och betalning

Utnyttja tipsen för hur du hanterar och betalar avgifterna.

Antalet elfakturor per år

  • liten förbrukning (t.ex. höghusinvånare): 4 eller 6 fakturor/år
  • stor förbrukning (t.ex. eluppvärmning): 6 eller 12 fakturor/år.

Läs mer om elfakturering

Fjärrvärmen faktureras månatligen

Fjärrvärmefaktura månatligen enligt den faktiska förbrukningen Fjärrvärmepriset består av en energiavgift och en effektavgift, vilka faktureras månatligen enligt den uppmätta förbrukningen. Energiavgiften grundar sig på mängden värmeenergi (MWh) och effektavgiften på effektbehov (kW).

Välj e-fakturan - ett enkelt betalningssätt

E-fakturan är en faktura i elektronisk form, som du kan välja i din egen nätbank. Betalningssättet underlättas och påskyndas, då fakturan betalas utan att du själv behöver mata in referensnumret, kontonumret eller slutsumman. Du bestämmer själv när och hur mycket det debiteras från ditt konto. Du kan kontrollera fakturans specifikation i din nätbank och godkänna betalningen av fakturan med din egen nätbaksidentifikation.

Mobil betalning med Kivra

Om du använder Kivra-appen för att betala och du inte har en e-faktura aktiverad, kommer dina elavgifter automatiskt att betalas till Kivra-appen från och med 9 september 2020. Bekvämt och enkelt!

Läs mer om att betala med Kivra

 

Frågor och svar gällande tjänsten

Har du betalningssvårigheter?

Detta underlättar betalningens utmaningar

  1. Kom ihåg hur ofta dina räkningar kommer och när: Du kanfå information om dina elräkningar genom att logga in på Mitt Fortum.
  2. Välj den bästa faktureringsmetoden för dig själv: pappersfaktura, e-faktura eller direktbetalning.
  3. Förutse storleken på din elräkning: genom att övervaka din elförbrukning genom att logga in på Mitt Fortum. Dessutom kan du ladda ner Oma Fortum-appen till din telefon eller surfplatta. Applikationen visar den nuvarande elförbrukningen från början av månaden också i euro.
  4. Kontrollera täckningen på kontot: betalningstiden för el och fjärrvärmefakturan är 14 dagar från fakturadatumet.
  5. Om du behöver betalningstid: kontakta oss före sista betalningsdatumet. Du kan också ansöka om betalningstid med hjälp av cahtbotten på finska (ange nyckelordet: "Maksuaika" i chattrutan) eller chatta med kundtjänsten i en chatt (nyckelord: "Asiakaspalvelu").
  6. Med Fortum Maksujousto kan du betala dina räkningar i jämnare rater under hela året. Tjänsten för betalningsflexibilitet (4,90 € / månad) fördelar betalningar över en tolvmånadersperiod jämnare än vanlig fakturering.
Contact by phone

Elräkningar, betalningstid

0200 19000

lna/msa
mån - fre 8-17

Från utlandet:

+358 10 45 660

Customer service

Elräkningar, betalningspåminnelse

02 2700 395

lna/msa
mån- fre 8 – 20
lör 10 – 15
 
Invoicing and payment

Fjärrvärmes betalningsärenden

Ropo Capitals kundtjänst

Mån–fre 8–20 och lör 10–15
09 4246 1373
(lna/msa)

Chat och Ropo Online-tjänsten 24/7

Lähisähkö

Invoicing and payment

Faktureringstjänst för egen produktion

0200 99330

lna/msa
mån-fre 8-17

Förfrågningar gällande fakturering och uppdatering av krediteringskonto angående egen produktion

Du kan också uppdatera ditt kontonummer online

Identifiera dig först med ett bank- eller mobil -ID

Uppdatering av kontonummer