Du har fått meddelande av oss om nya ändringar i elförsäljningsvillkoren (EFV2024) och/eller elleveransvillkoren ELV2024). Se vanliga frågor om dessa nedan.
Vanliga frågor
Här hittar du de vanligaste frågorna som vår Kundtjänst, flyttelefonen Muuttopuhelin och Energiteamet får samt svar på dem.
Aktuellt just nu
Elpris och betalning
Fakturering och begäran om betalningstid
Ändringar i elförsäljnings- och elleveransvillkoren
Ändringar i EFV2024 och ELV2024
Vanliga frågor om ändringar i elförsäljnings- och elleveransvillkoren 2024
Inte blir väl fakturorna elektroniska?
Villkorsändringen påverkar inte fakturorna (elektronisk faktura/pappersfaktura).
I fortsättningen kan elförsäljaren skicka avtalsbekräftelser samt meddelanden om ändringar av priser och villkor i första hand elektroniskt (punkterna 1.17 och 8.8 i bilagan). Förändringen syftar till att främja elektronisk kommunikation. Kunden har dock också rätt till kostnadsfri ärendehantering på papper om hen så önskar. Efter att villkoren har trätt i kraft övergår Fortum till att kommunicera med sina kunder främst via e-post, såvida inte kunden har meddelat att hen inte vill uträtta ärenden på papper.
Upphör avtalet den 1 december 2024?
Avtalet upphör inte den 1 december, utan då träder de nya uppdaterade avtalsvillkoren i kraft. De ändrade villkorspunkterna finns i bilagan till brevet eller e-postmeddelandet.
Hur ska jag göra om jag inte har någon e-postadress?
Om du inte har någon e-postadress eller om vi inte känner till din e-postadress, får du meddelanden som gäller avtalet per post även i framtiden. Om du emellertid vill få avtalskommunikationen elektroniskt, kan du uppdatera dina kunduppgifter på fortum.fi/viestiasetukset eller ringa vår kundtjänst på 0200 19000 (må–fr kl. 8–17, lna/msa).
Jag har fått ett brev angående ändring av elleverans- och elförsäljningsvillkoren. Förutsätter brevet några åtgärder av mig?
De uppdaterade leveransvillkoren förutsätter inte i sig några åtgärder av dig. Men om du föredrar att uträtta ärenden på papper, ska du uppdatera informationen i meddelandeinställningarna i Mitt Fortum.
Du kan också meddela oss genom att ringa vårt kundtjänstnummer på 0200 19000 (må–fr kl. 8–17).
Kan jag säga upp mitt avtal p.g.a. ändringarna?
Om du har ett tillsvidareavtal, som du vill säga upp, har du rätt att göra det med 14 dagars uppsägningstid. Tidsbegränsade avtal kan dock inte sägas upp p.g.a. ändringarna.
Alla frågor som rör ditt kontrakt i Mitt Fortum
Du kan ta hand om de flesta ärenden som rör ditt elavtal utan dröjsmål genom självbetjäning i tjänsten Mitt Fortum och appen Mitt Fortum.
I Mitt Fortum kan du:
✓ be om betalningstid för din faktura
✓ se din fakturastatus: öppna fakturor, beloppet av din elfaktura, förfallodagen för din faktura
✓ kontrollera uppgifter om ditt elavtal: avtalspris, avtalstyp, avtalets startdatum, avtalets giltighetstid
✓ överföra ditt gamla elavtal till din nya adress när du flyttar: du behöver inte leta efter ett nytt elavtal när du flyttar
Frågor och svar om ändringen av mervärdesskatten 1.9.2024
Varför är startdatumet för mitt avtal 1.9.2024 i Mitt Fortum, trots att mitt tidsbundna elavtal har inletts tidigare?
På grund av momsändringen har alla skattepliktiga priser på konsumentavtal ändrats från och med den 1 september 2024. När det gäller tidsbundna elavtal innebär det här att det i Mitt Fortum ser ut som att ditt avtal skulle ha inletts först den 1 september 2024 (när det nya priset trädde i kraft), trots att ditt avtal har inletts tidigare. Det här påverkar inte avtalets slutdatum.
Hur ändras mervärdesskatten?
Genom riksdagens godkännande höjs den allmänna mervärdesskatten (momsen) från nuvarande 24 till 25,5 procent den 1 september 2024. Detta gäller även alla Fortums tjänster – både tidsbundna avtal och avtal som gäller tills vidare.
När ändras momsen?
Den 1 september 2024.
Varför innehåller avtalsbekräftelsen som jag fått tidigare ett annat pris än priset som visas i Mitt Fortum och på fakturan från och med 1.9.2024?
På beslut av riksdagen ändras den allmänna mervärdesskattesatsen 1.9.2024, varefter mervärdesskatten på använd el och mervärdestjänster är 25,5 %. Den nya momsen införs automatiskt i priserna i ditt avtal efter 1.9.2024.
I faktureringen av elförbrukning och produkter som sker före 31.8.2024 tillämpas den aktuella mervärdesskattesatsen på 24 procent.
Om ditt avtal (t.ex. elavtal eller mervärdestjänst) har startat före 1.9.2024 och du har fått en avtalsbekräftelse som är daterad före 1.8.2024, omfattas priserna i avtalsbekräftelsen fortfarande av den vid tidpunkten gällande momsen på 24 %. De ändrade priserna visas i tjänsten Mitt Fortum. Vi skickar inte ut en ny avtalsbekräftelse.
Från och med 1.9.2024 visas momsen på 25,5 % i de skattepliktiga priserna för Fortums tills vidare gällande och tidsbundna elavtal, produkter och tjänster. Ändringen påverkar bland annat priset på elenergi, avtalens grund- och månadsavgifter, förmedlingsarvodet och Duo-avtalens förbrukningsinverkan.
Observera att när prisändringen beror på en ändring i lagstiftningen kan ett tidsbundet elavtal inte sägas upp på denna grund. Ändringen grundar sig de allmänna elförsäljningsvillkoren (EFV2014) punkterna 8.4., 8.8 och 8.9.
Ändras priset i mitt nuvarande avtal?
Ja, enligt avtalsvillkoren gäller momsändringen även alla nuvarande avtal. Därför stiger priset i det nuvarande avtalet med ett belopp som motsvarar momsändringen (cirka 1,2 procent).
Jag har ingått ett tidsbundet avtal. Påverkar momsändringen även priset i det?
Ja, enligt avtalsvillkoren gäller momsändringen även alla nuvarande avtal, inklusive tidsbundna avtal. Priset i dem stiger med ett belopp som motsvarar momsändringen (cirka 1,2 procent).
När införs den nya momsen i priserna?
Den nya momsen på 25,5 procent införs automatiskt i priserna efter den 1 september 2024.
Vilken momssats inkluderar priserna för nya avtal som visas på webbplatsen?
Priserna för nya avtal som visas på webbplatsen inkluderar gällande moms, 24 procent till och med den 31 augusti 2024. Den nya momsen på 25,5 procent införs automatiskt i priserna den 1 september 2024.
Kommer priserna på elavtal att höjas mer än momshöjningen?
Momsändringen överförs direkt till priserna på Fortums elavtal som sådan den 1 september 2024 – priserna höjs enbart med ett belopp som exakt motsvarar momsändringen (cirka 1,2 procent).
Var kan jag se hur momsändringen påverkar priset på mitt elavtal?
Du ser det nya priset på dina fakturor och i tjänsten Mitt Fortum efter den 1 september 2024. I det nya avtalet ser du priset inklusive den nya momsen även i avtalsbekräftelsen.
Frågor om kundtjänsten och hantering av ärenden
Har Fortum en chattjänst?
Chatbotten Milo
På vår webbplats kan du stöta på vår digitala assistent, som du kan be om råd. Milo kan också till exempel på din begäran kontrollera om du kan få mer betalningstid för din faktura och flytta fram förfallodagen, om du vill. Milo finns inte på riktigt alla sidor ännu.
Livechatt
Experterna i vår kundtjänst diskuterar med dig i samma chattruta som Milo. Vår kundtjänst svarar i chatten måndag–fredag kl. 9–17. Skriv ”kundtjänst chatt” i chattrutan.
Vilket nummer kan jag ringa eller vilken adress kan jag mejla?
Telefon
Telefonnumren till kundtjänsten inklusive öppettiderna och samtalspriserna finns här.
På grund av det exceptionella marknadsläget är vår kundtjänst överbelastad.
Vi beklagar att det är kö i vår telefontjänst.
Belastningen i kundtjänsten är störst kl. 8–9, 11–12 och 16–17. Normalt är det med andra ord bäst att ringa vår kundtjänst kl. 9–11 eller kl. 12–16. Telefonnumren till kundtjänsten finns här.
E-post
Vi rekommenderar att du använder chattjänsten eftersom den är snabb, men om du vill skicka ett e-postmeddelande kan du använda vårt formulär. Formuläret är säkert att använda och du kan be att en automatisk kopia av ditt meddelande skickas till din e-postadress. När du väljer ämne för ditt meddelande på formuläret kommer ditt meddelande att skickas direkt till rätt ställe för behandling.
Erbjuder Fortum digitala tjänster?
Webbtjänsten Mitt Fortum
I tjänsten finns information om din elförbrukning och dina avtal samt dina arkiverade räkningar. Du kan också godkänna offerter eller göra en flyttanmälan i tjänsten. Läs om hur du skapar ett Mitt Fortum-konto och om tjänsten: Mitt Fortum-konto
Appen Mitt Fortum
En app för operativsystemen Android och iOS finns att ladda ned i appbutikerna. Appen ger dig tillgång till nästan samma tjänster som webbtjänsterna, men den är särskilt praktisk om du vill förutse kostnaderna: den visar dig nästan på dagsnivå hur elfakturabeloppet utvecklas under innevarande månad. Läs om appen
Frågor om elavtal
Hur väljer jag rätt elavtal?
Du kan göra en smart jämförelse av avtalen här.
Vad är elöverföring och ingår den i avtalet?
Den el du köper överförs via det lokala elöverföringsbolagets nät till din bostad. Nätbolaget, dvs. elöverföringsbolaget, tar betalt för tjänsten enligt sin prislista. I allmänhet utgörs priset av en fast månadsavgift som baserar sig på huvudsäkringen och en överföringsavgift som baserar sig på förbrukningen. På fakturan från överföringsbolaget debiteras även de energiskatter som staten tar ut. (I vissa fall kan du välja att alla dessa delar faktureras på fakturan från Fortum, t.ex. Caruna.)
Överföringsverksamheten hör inte till Fortums verksamhet och ingår därför inte i Fortums avtal. När du ingår ett elavtal med Fortum skickar våra system dock automatiskt information om det till ett centraliserat system för datautbyte, en datahub, som bekräftar för oss att leverans kan inledas. Om allt är i ordning får du en bekräftelse från oss där du kan se namnet på det lokala överföringsbolaget. Det kan också hända att du får en separat bekräftelse från ditt nätbolag som bekräftar att överföringsavtalet börjar. Du behöver inte kontakta överföringsbolaget separat. Innan leveransen börjar kan det hända att du får en begäran från ditt nätbolag om att kvittera att elleveransen börjar. På så sätt undviker man risken att leverans inleds till ett ställe som varit utan el och där till exempel en kokplatta eller någon annan maskin som medför en säkerhetsrisk är påslagen.
Vilken är skillnaden mellan Fortum Pörssisähkö och Fortum Tarkka?
Fortum Pörssisähkö och Fortum Tarkka är produktnamn. Båda avtalen baserar sig på timpriserna på den nordiska elbörsen, men produkterna har olika egenskaper och priser på förmedlingsarvodet. Båda produkterna inkluderar också en möjlighet till priskontroll i händelse av en prishöjning: I Fortum Pörssisähkö-avtalet som gäller tills vidare finns ett pristak och i Fortum Tarkka-avtalet som gäller i 24 mån. har du möjlighet att välja prisgarantin Hintatakuu som en avgiftsbelagd tilläggstjänst.
För närvarande säljer vi inga nya produkter under namnet Fortum Pörssisähkö. Fortum Tarkka som gäller tills vidare är det enda börselavtalet som vi säljer för närvarande.
Mer information:
Vad är pristaket och det tillhörande medelpriset som ingår i Fortum Pörssisähkö-
Pristaket ger dig trygghet när elpriset är högt. Egenskapen ingår gratis i Fortum Pörssisähkö-avtalet. Om ditt medelpris under månaden är högre än månadens pristak som vi har meddelat i förväg, får du en kreditering på din faktura för den del som överstiger pristaket.
Du kan se ditt realiserade medelpris i appen Mitt Fortum och på fakturan. I tjänsten Mitt Fortum ser du också dina fakturor samt timpriserna och din förbrukning på timnivå.
Medelpriset beräknas genom att förbrukningen för varje timme multipliceras med samma timmes pris, sedan adderas dessa ihop och divideras med den totala förbrukningen under månaden.
Är du intresserad av Mitt Fortum som telefonapp? Läs om appen
Var kan jag hitta priserna på sol-/vindkraftsel eller annan ursprungsmärkt el?
Du kan se alla dina avtal och priser i appen och webbtjänsten Mitt Fortum. Logga in i Mitt Fortum.
All el som Fortum säljer till konsumentkunder är i princip koldioxidfri el. Om du vill ändra så att elen i ditt avtal har koldioxidfritt ursprung men så att elen också är förnybar energi, kan du verifiera ursprunget genom att köpa Fortum 100 % sol eller 100 % Förnybart ursprung till ditt avtal. Du kan göra beställningen i Mitt Fortum.
Ta del av ursprungsalternativen och priserna på nya avtal:
Jag har konkurrensutsatt mitt elavtal och valt Fortum. Måste jag säga upp det ga
Som ny kund behöver du inte kontakta din tidigare elförsäljare för att säga upp ditt avtal hos den. Vi tar hand om det samtidigt som du inleder en kundrelation med Fortum.
Obs! Om du har ingått ett avtal om att byta till ett annat elförsäljningsbolag, men ändå väljer Fortum, måste du säga upp det avtal som du ingick som byte till ett annat bolag.
Vad betyder ”gäller tills vidare” och ”tidsbundet”?
När ett avtal, en försäkring eller en tilläggstjänst gäller tills vidare innebär det att någondera parten, köparen eller säljaren, kan säga upp avtalet när som helst. I avtalsvillkoren anges uppsägningstiderna för varje produkt.
När avtalet är tidsbundet, till exempel 24 månader, innebär det att det är bindande för både köparen och säljaren i 24 månader. Vi strävar efter att minska kundens prisrisk genom att erbjuda kunden en tilläggstjänst vid köptillfället, som ger kunden rätt att antingen byta till ett annat avtal mitt under säsongen (bytesgaranti för Fortum Takuu- och Tarkka-avtal) eller fixera priset vid en prishöjning (prisgaranti för Fortum Tarkka-avtal).
Vad innebär det när priset i vissa avtal är ”c/kWh”?
Energipriset i ett avtal baserar sig på hur mycket el du förbrukar. Prisangivelsen anger hur många cent en kilowattimme som du förbrukar kostar. Ju mindre du använder elektriska apparater och ju mer energieffektiva de är (dvs. ju mindre energi de förbrukar), desto mindre betalar du för din el. Det lokala nätbolaget förser oss med förbrukningsuppgifter från din elmätare så att vi kan fakturera dig. När priset är c/kWh betalar du varken mer eller mindre än din elförbrukning. Alternativt kan du välja ett elavtal med månadsprissättning till exempel för din höghuslägenhet, där priset är detsamma även om du använder mer el vissa månader och mindre vissa månader.
Varför har vissa avtal en grundavgift?
Med grundavgiften säkerställs att tjänsterna fungerar på lång sikt för alla kunder, oberoende av deras elförbrukning. Nivån på kundservicen upprätthålls, webbtjänsterna och appen utvecklas, faktureringen fungerar som den ska och faktureringstjänsterna utvecklas med tiden, kundernas dataskydd och andra lagstadgade skyldigheter hanteras på ändamålsenligt sätt osv. När det gäller elavtal med månadsprissättning ingår grundavgiften i det totala priset.
Vanliga frågor vid flytt
Jag har redan ingått ett avtal för min nya bostad Hur kan jag säkerställa att al
Du kan enkelt kontrollera detaljerna i ditt nya avtal i din bekräftelse eller i Mitt Fortum.
Kontrollera avtalsuppgifter i beställnings- och avtalsbekräftelse
Det viktigaste att komma ihåg när du flyttar är att du inte har glömt att ingå ett elavtal och att du får el till din nya bostad. När du har samlat mer exakt information om elförbrukningen i din nya bostad är det dags att kontrollera vilket avtal som passar dig bäst. Du fick en beställningsbekräftelse av oss när du ingick avtalet för din nya bostad. Dessutom har du fått en separat avtalsbekräftelse om att leveransen börjar. I bekräftelserna finns de viktigaste uppgifterna om ditt elavtal och namnet på din lokala nätinnehavare. Bekräftelserna har skickats antingen per e-post eller brev, beroende på vilket utskick du har valt. Nätbolaget, dvs. elöverföringsbolaget, informerades om din flytt automatiskt när du ingick avtalet med oss. Det kan hända att elöverföringsbolaget har skickat en separat bekräftelse på sina nättjänster till dig.
Så här kontrollerar du dina avtalsuppgifter i Mitt Fortum
I webbtjänsten Mitt Fortum finns uppgifter om avtalet för din nya bostad under ”Avtal”. I telefonappen Mitt Fortum finns en sammanfattning av de viktigaste avtalsuppgifterna, till exempel priser och giltighetstid. Från appen finns en direkt förbindelse till webbtjänsten Mitt Fortum, där du kan se alla uppgifter, om det är någonting du saknar. Appen och webbtjänsten använder samma Mitt Fortum-konto, så du kan smidigt förflytta dig mellan tjänsterna i mobiltelefonen.
Vilken dag börjar elleveransen till min nya bostad?
Leveransen börjar samma dag som ditt elavtal med Fortum. Den el du köper av oss levereras till din nya bostad av ditt lokala elnätsbolag.
Startdatum i beställnings- och avtalsbekräftelse
I din e-post borde du hitta både en beställnings- och en avtalsbekräftelse. I beställningsbekräftelsen anges det startdatum du har önskat och i avtalsbekräftelsen det datum då leveransen enligt nätbolagets bekräftelse kan börja. Oftast får kunden det datum som hen önskar.
Har du tappat bort bekräftelsen?
Om du inte hittar några bekräftelser i din e-post, kontrollera din skräppostmapp. Det är också möjligt att du i samband med beställningen valde att få bekräftelsen per brev. Har bekräftelserna eventuellt skickats till din tidigare adress? (Kom ihåg att göra en adressändring hos Posti!)
Så här anges avtalets startdatum i Mitt Fortum
I webbtjänsten Mitt Fortum hittar du uppgifter om avtalet för din nya bostad under ”Avtal”. För ett avtal som gäller tills vidare anges avtalets startdatum, dvs. det datum då elleveransen inleds. För ett tidsbundet avtal anges startdatumet för avtalsperioden. I mobilappen Mitt Fortum kan du också enkelt hitta startdatumet för ditt avtal. Om startdatumet inte visas, klicka på länken på avtalssidan för att få detaljerade uppgifter om avtalet.
Uppgifter om energiförbrukning: Ganska kort efter att elförsörjningen har börjat kommer den lokala elnätsinnehavaren, elöverföringsbolaget, att börja ge oss mätdata på timnivå för din nya bostad och du kommer att börja se uppgifter om din elförbrukning både på internet och i appen.
Varför får jag ingen el?
Om ditt elavtal har börjat gälla men du inte har någon el i din bostad, är det ett tekniskt fel eller också har elen inte kopplats på.
Koppla på elen
Kontrollera först säkringarna och huvudbrytarens position och koppla på den om det behövs. ON=på, OFF=av.
Har din nya bostad ett långt liv bakom sig? Om ett egnahemshus har tillbyggnader eller separata byggnader kan det finnas flera säkringsskåp. Det kan också finnas en separat elcentral, t.ex. i källaren eller monterad på en yttervägg eller på en elstolpe på tomten.
Om problemet kvarstår, kontrollera också om du har fått ett sms eller e-postmeddelande från ditt lokala elöverföringsbolag, dvs. nätinnehavaren? Ombes du i meddelandet att av säkerhetsskäl ge en separat bekräftelse på att elen kan kopplas på?
Elavbrott
Ibland är det helt enkelt fråga om otur, elöverföringsbolaget kan utföra planerade underhållsarbeten i nätet eller en storm kan orsaka ett oförutsett avbrott mitt under flytten. Har du fått ett meddelande från ditt elöverföringsbolag om ett planerat elavbrott i ditt område? Kontrollera din e-post och dina sms. Du kan också kontrollera nätbolagets avbrottskarta för att se om din bostad berörs av ett större avbrott.
Var kan jag få hjälp?
Om ditt elförsäljningsavtal med Fortum har börjat gälla ska elleveransen från ditt lokala elöverföringsbolag börja senast vid samma tidpunkt. Om orsaken inte kan hittas, be ditt överföringsbolag om mer information. Namnet på elöverföringsbolaget, dvs. den lokala nätinnehavaren, anges till exempel i Fortums avtalsbekräftelse.
Följa upp energiförbrukningen i Mitt Fortum
Elförbrukningen i din bostad visas vanligen i appen och webbtjänsten Mitt Fortum redan följande dag. Uppgifterna anges per timme. Du kan med andra ord i efterhand se även de timmar då elen har varit avstängd. Ibland visar förbrukningen noll, trots att elen redan har koppats på. Detta kan bero på att förbrukningsuppgifterna inte har kunnat överföras till oss automatiskt. Dessa uppgifter kommer dock att korrigeras i Mitt Fortum senare, när elöverföringsbolaget kan skicka förbrukningsuppgifterna till vårt system för rapportering och fakturering.
Jag undrar om elavtalet för min förra bostad redan har gått ut?
Om avtalet för din tidigare bostad också var med Fortum kan du enkelt kontrollera avtalets status i Mitt Fortum.
Avtal för den förra bostaden i Mitt Fortum
I webbtjänsten Mitt Fortum visas avtalet för den förra bostaden tills du har beställt en uppsägning. Om du har meddelat att ditt avtal ska avslutas visas angivelsen ”avtalet upphör inom kort”. När avtalet har upphört visas det inte längre på din avtalssida. Elfakturorna för din förra bostad finns dock fortsättningsvis arkiverade i Mitt Fortum.
I appen Mitt Fortum kan du se uppgifterna om avtalet för din förra bostad i tre månader efter att avtalet har upphört, innan de raderas i tjänsten.
Slutfaktura
Faktureringen är avtalsspecifik. När avtalet för din förra bostad upphör får du en sista faktura för det, en slutfaktura. Fakturan för din nya bostad är med andra ord separat från fakturan för din förra bostad. Om du får en återbetalning i stället för en betalning, vänligen meddela oss till vilket kontonummer krediteringen ska betalas. Kontrollera alltid att det är en tjänst som tillhandahålls av Fortum och inte en bluffsida. Instruktioner om hur du meddelar ditt kontonummer finns här: fortum.fi/hyvitystili
Säga upp elöverföringsavtal
När ditt elavtal med Fortum har sagts upp på grund av flytt informeras automatiskt även den lokala distributionsnätsinnehavaren, dvs. elöverföringsbolaget. Du behöver med andra ord inte säga upp elöverföringsavtalet separat, om du har varit elkund hos oss på både din gamla och nya adress.
Mitt gamla avtal har upphört, även om jag inte uttryckligen har sagt upp det. Hur är det möjligt?
Du kan inte ha två elavtal på samma leveransadress samtidigt. Om en ny hyresgäst har flyttat in i din förra bostad och ingått ett elavtal för bostaden, sägs ditt el- och överföringsavtal upp automatiskt.
När kommer den första fakturan för min nya bostad?
Efter flytten ändras faktureringsintervallet och det årliga antalet fakturor kan också ändras.
Så här fastställs faktureringsintervallet
Antalet fakturor baserar sig på den uppskattade årliga elförbrukningen.
- Låg förbrukning -> 4 fakturor per år. Din första faktura kommer sannolikt tidigast 3 månader efter att avtalet har börjat.
- Medelhög förbrukning -> 6 fakturor per år. Din första faktura kommer tidigast 2 månader efter att avtalet har börjat.
- Hög förbrukning -> 12 fakturor per år. Fakturorna kommer varje månad, efter respektive månads slut.
Det går inte att välja förfallodag. Faktureringsintervallet säkerställer att faktureringen är tydlig. Vi kan till exempel specificera elförbrukningen per komplett kalendermånad på fakturan.
Om du har ett behov av att ändra antalet fakturor permanent, be vår kundtjänst göra ändringen. Vår kundtjänst svarar i chatten måndag–fredag kl. 9–17. Skriv ”kundtjänst chatt” i chattrutan.
Information om fakturaantalet i Mitt Fortum
I webbtjänsten och telefonappen Mitt Fortum ser du antalet fakturor genom att klicka på ”Avtal”.
Varför har jag fått en elfaktura från ett annat ställe, trots att jag har ett av
Varför har jag fått en elfaktura från ett annat ställe, trots att jag har ett avtal med Fortum?
Du kan inte ens av misstag ha två olika elförsäljningsavtal på samma adress. Din andra faktura är säkert en faktura för elöverföring.
Vad är ett elöverföringsbolag?
Det lokala elöverföringsbolaget är det företag som äger eldistributionsnätet, underhåller det, överför den el du köper från oss till din bostad, ser till att elmätningen är korrekt och förser oss med uppgifter om elförbrukningen i din bostad för fakturering och förbrukningsrapportering. Om ditt överföringsbolag är Caruna erbjuder vi dig möjligheten till samfakturering. Då får du försäljnings- och överföringsandelen på en och samma faktura.
Är du intresserad av att följa upp de totala kostnaderna i Mitt Fortum?
Även om du får två separata fakturor, kan vi beroende på var du bor erbjuda dig möjligheten att följa upp de totala kostnaderna i appen Mitt Fortum. Detta beror på att vi från vissa elöverföringsbolag får uppgifter om kostnaderna för kundens elöverföring, och därför kan vi erbjuda dig en översikt över dina elkostnader från början av varje månad. Vi kan erbjuda dig tjänsten om ditt nätbolag är
- Caruna (bl.a. kommuner i Esbo- och Joensuuregionen)
- Elenia (kommuner i Egentliga Tavastland och Päijänne-Tavastland, Birkaland, Mellersta Finland samt Södra och Norra Österbotten)
- Helen Elnät (Helsingfors)
- Tampereen sähkölaitos
- Vanda Energi Elnät
Mina kontaktuppgifter i avtalet behöver korrigeras. Hur gör jag det?
Tack för att du är så noggrann! Det är mycket viktigt att dina kontaktuppgifter är korrekta i vårt kundsystem.
Uppdatera uppgifter i Mitt Fortum
Uppgifter om elförbrukningsstället
- avser den adress där el används. Elavtalet baserar sig alltid på förbrukningsställets adress.
Kunduppgifter i Mitt Fortum
- Kundens adress, e-postadress och telefonnummer är de kontaktuppgifter som vi använder för att skicka bekräftelser, brev, fakturor osv. till dig. Du kan uppdatera dessa uppgifter i Mitt Fortum.
Meddela en avvikande faktureringsadress till kundtjänsten
Om du vill att din faktura ska skickas till dig till en annan adress än kundens adress, kan du inte ange en separat faktureringsadress i Mitt Fortum. Be vår kundtjänst göra ändringen. Vår kundtjänst svarar i chatten måndag–fredag kl. 9–17. Skriv ”kundtjänst chatt” i chattrutan.
Uppdatera e-postadress
Observera att om du ändrar den e-postadress som du använder som Mitt Fortum-användarnamn eller vid lösenordsförfrågningar ändras inte den e-postadress som du har angett i kunduppgifterna och inte heller tvärtom.
Jag vill göra ändringar i mitt avtal. Hur ska jag göra?
Kontrollera här vad du kan göra på internet. Du kan också diskutera i vår chatt eller ringa vår kundtjänst.
Ändringar i elavtal
- Om du har ett tills vidare gällande avtal (inte tidsbundet) kan du när som helst ingå ett nytt avtal på fortum.fi.
- Om du har ett 2-årigt tidsbundet elavtal med tilläggstjänsten Fortum Vaihtotakuu kan du använda bytesgarantin enligt avtalsvillkoren efter det första året, dvs. byta till ett annat förmånligare tidsbundet avtal.
- Om du vill ändra ursprunget för elen i ditt elavtal till solkraftsel eller 100 % förnybar el kan du köpa byte av ursprung i webbtjänsten Mitt Forum.
- Om du vill göra andra ändringar i ditt avtal, be vår kundtjänst göra ändringen. Vår kundtjänst svarar i chatten måndag–fredag kl. 9–17. Skriv ”kundtjänst chatt” i chattrutan.
Ändringar i försäkringsavtal
- Om ditt nya hem är en höghuslägenhet kan du teckna en hemförsäkring för den. Om du redan har hemförsäkringen Fortum Kotivakuutus sedan tidigare, kontakta kundtjänsten och överför hemförsäkringen till ditt nya hem. Försäkringen överförs inte automatiskt.
- Om du vill säga upp din hemförsäkring, kontakta även då vår kundtjänst.
- En gällande hemförsäkring visas i både webbtjänsten och mobilappen Mitt Fortum.
- Vår kundtjänst svarar i chatten måndag–fredag kl. 9–17. Skriv ”kundtjänst chatt” i chattrutan.
Frågor om priser, fakturering och betalning
Varför varierar elpriset? Hur kan jag hantera priset?
Elpriset bestäms i handeln med el utifrån efterfrågan och utbud. Det timvisa partipriset, dvs. spotpriset, för följande dag fastställs på den nordiska elbörsen. Priset i längre avtal påverkas av långsiktiga prognoser och de prissäkringar som används i handeln.
Partipriset påverkas också av bland annat produktionsformen och världsmarknadspriset på det bränsle som används i produktionen, priset på utsläppsrätter samt de vattenmagasin i Norge som används särskilt i Norden.
Effekten av partipriset överförs till kundens avtalspriser på olika sätt
Om kunden har ett tidsbundet avtal med fast pris (t.ex. Fortum Takuu-elavtalet) ändras energipriset inte under avtalsperioden, såvida inte kunden har valt tilläggstjänsten Fortum Vaihtotakuu, som ger kunden rätt att byta till ett förmånligare avtal under avtalsperioden, efter det första året.
I spotprodukterna Fortum Tarkka och Fortum Pörssisähkö ingår också prishanteringsverktyg. Med Fortum Tarkka-avtalet får du ett verktyg som skyddar mot stigande priser: Med prisgarantin kan du fixera priset till exempel för vintermånaderna som skydd mot eventuella pristoppar.
Kan jag se någonstans i förväg hur stor min kommande faktura kommer att bli?
I tjänsten Mitt Fortum kan du enkelt se hur höga kostnaderna har blivit under innevarande månad. Det fungerar också om du faktureras mer sällan än en gång i månaden: du kan nämligen även bläddra bland kostnaderna för tidigare månader.
Jag har problem med att betala min elfaktura. Vad ska jag göra?
Vi erbjuder flera olika alternativ för fakturabetalning.
Vid akuta betalningssvårigheter ger vi våra kunder möjlighet att skjuta upp fakturans förfallodag med 30 dagar utan kostnad, eller också kan kunden komma överens om en kortsiktig betalningsplan med vår kundtjänst. Liksom förra vintern erbjuder vi den gratis.
Det enklaste och snabbaste sättet är att be vår chatbot kontrollera om du kan beviljas betalningstid och sedan beställa ändringen via chatbotten. Skriv ordet ”betalningstid” i chattrutan så tar chatbotten Milo reda på om det är möjligt att skjuta upp förfallodagen. Om förfallodagen redan har varit, kontakta vår kundtjänst.
Dessutom erbjuder vi den fortlöpande, avgiftsbelagda tilläggstjänsten Maksujousto, som hushåll med hög konsumtion kan använda om de vill, även om de inte har tillfälliga betalningssvårigheter. Med Maksujousto kan kunden betala sin faktura i jämna delbetalningar under året och får flexibilitet vid betalningarna. Du kan läsa mer om Maksujousto här.
Jag har tappat bort min faktura. Var kan jag få fakturauppgifterna?
Du hittar din faktura i tjänsten Mitt Fortum. Logga in här.
Frågor till Energiteamet
Går det att sälja egen elproduktion till Fortum?
Ja. Du behöver ett Fortum Lähisähkö-avtal för detta. Ta del av Lähisähkö
Erbjuder Fortum solpanelspaket?
För närvarande levererar vi inga nya solpanelspaket. Om du tidigare har köpt solpaneler från Fortum kan vårt Energiteam hjälpa dig med dina frågor. Kontaktuppgifter
Tillhandahåller Fortum laddstationer för elbilar för privathushåll?
Ja. Läs mer här: fortum.fi/kotilataus
Var kan jag få information om tjänsten Fortum Fiksu?
Fortum Fiksu-tjänsterna har utgått ur vårt sortiment. Om du har installerat Fortum Fiksu för optimering av uppvärmningen i hemmet, kontakta Energiteamet när du behöver hjälp.