Rakennetaan luottamusta ja pysytään turvassa yhdessä: Näin Fortum viestii kanssasi

Rakennetaan luottamusta ja pysytään turvassa yhdessä: Näin Fortum viestii kanssasi

Me Fortumilla olemme sitoutuneet viestimään aina avoimesti ja turvallisesti asiakkaidemme kanssa. Tietojenkalasteluyritysten lisääntyessä haluamme varmistaa, että olet tietoinen siitä, miten voit suojautua mahdollisilta huijauksilta.

Kaikki viestintämme noudattaa yhtenäistä tyyliä ja muotoa. Tietojenkalasteluyritykset voivat kuitenkin näyttää virallisilta, mutta niissä on usein selviä varoitusmerkkejä, kuten kirjoitusvirheitä, yleisluontoisia tervehdyksiä ja odottamattomia pyyntöjä arkaluontoisten tietojen luovuttamisesta.

Näin voit varmistaa, että olet Fortumin kanssa tekemisissä:

  • Tarkista aina lähettäjän sähköpostiosoite mahdollisten kirjoitusvirheiden tai tuntemattomien verkkotunnusten varalta.
  • Ole varovainen, jos viestissä vedotaan kiireellisyyteen painostaen sinua toimimaan heti.
  • Älä klikkaa epäilyttäviä linkkejä tai anna henkilökohtaisia tietojasi, ellet ole varma lähettäjän henkilöllisyydestä.
  • Jos olet epävarma, ota yhteyttä Fortumin asiakaspalveluun. Löydät alta viralliset yhteystietomme.

Epäilyttävän toiminnan ilmoittaminen

Jos epäilet saaneesi tietojenkalasteluyritysviestin, ilmoita siitä välittömästi lähettämällä viesti Fortumin asiakaspalveluun osoitteeseen asiakaspalvelu [ät] fortum [piste] com (asiakaspalvelu[at]fortum[dot]com). Turvallisuustiimimme tutkii asian ja ryhtyy tarvittaviin toimiin tietojesi suojaamiseksi.

Mikäli olet klikannut huijausviestin linkkiä ja antanut tietojasi:

  • Vaihda salasanasi Fortumin palveluihin (ja muihin palveluihisi)
  • Ilmoita tapahtuneesta asiakaspalveluumme, jotta voimme tarkistaa, ettei asiakkuudellesi ole tehty muutoksia
  • Mikäli olisi tapahtunut esimerkiksi identiteettivarkaus, on asiasta aina tehtävä rikosilmoitus. Poliisin sähköinen rikosilmoitus löytyy osoitteesta www.poliisi.fi

Fortumin turvallisuustoimet

Olemme ottaneet käyttöön vahvoja turvallisuustoimia suojataksemme henkilökohtaisia tietojasi. Päivitämme jatkuvasti käytäntöjämme uusien uhkien varalta. Olemme sitoutuneet pitämään tietosi turvassa.

HUOM:

  • Fortum ei koskaan lähetä suoria linkkejä asiakastietoihin, kuten laskuihin, tekstiviestillä tai sähköpostilla. 
  • Fortum ei koskaan pyydä asiakkaita lähettämään kirjautumistietojaan tai pankkitilitietojaan tekstiviestillä tai sähköpostilla. 

Pysy ajan tasalla

Saat viimeisimmät tiedot viestintä- ja turvallisuustoimistamme tarkistamalla ne säännöllisesti verkkosivuiltamme tai ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme.

  • Puhelimitse:  0200 19000
  • Sähköpostitse:  asiakaspalvelu [ät] fortum [piste] com (asiakaspalvelu[at]fortum[dot]com)

Pysymällä ajan tasalla ja valppaana autat myös meitä ylläpitämään turvallista ja luottamuksellista asiakassuhdetta.

Kiitos, että olet arvostettu asiakkaamme.

Fortum Identiteettisuoja auttaa, jos tietosi joutuvat vääriin käsiin

  • Identiteettisuojan online-palvelu ja puhelintuki tarjoavat tukea rikosten ennaltaehkäisyyn 24/7, sekä toimintaohjeita rikoksen tapahduttua.
  • Asiantuntijamme voivat tehdä puolestasi toimenpiteitä, kuten asettaa vapaaehtoisen luottokiellon, kiistää maksuvaatimuksia ja poistaa epätoivottuja kuvia netistä.
  • Palveluun kuuluu myös kattava vakuutus, joka korvaa taloudellisia menetyksiä sekä oikeudenkäyntikuluja ilman omavastuuta.
  • Palvelun hinta on 8 eur/kk. 

Lue lisää Fortum Identiteettisuojasta: 

Lue lisää

Asiakaspalvelun yhteystiedot

Valitse tästä aihe, jota asiasi koskee. Autamme sinua löytämään parhaan tavan asioida kanssamme.

Milo on auttavainen kaveri. Hyödynnä Chat.

Fortumin chatissä palvelee chatbot eli virtuaalinen avustaja Milo.

Milo voi esimerkiksi tarkistaa, voiko sähkölaskullesi antaa lisää maksuaikaa, ja tekee muutoksen, jos niin haluat. 

Jos Milo ei osaa vastata kysymykseesi tai suorittaa pyyntöäsi, se siirtää keskustelun (ma-pe klo 9-17) asiakasneuvojalle.

Lue lisää chat-palvelusta