Pidämme hyvää huolta tiedoistasi
Otamme tietosuojasi vakavasti. Alta löydät tietoa siitä, miten keräämme, käsittelemme ja käytämme henkilötietojasi.
Tietoja kertyy kohtaamisissa
Keräämme ja käsittelemme tarpeen mukaan erilaisia henkilötietoja.
Kun kohtaamme toisemme, tallennamme oleelliset tiedot tietojärjestelmiin. Näitä kohtaamisia syntyy esimerkiksi, kun teet sopimuksen kanssamme, soitat asiakaspalveluun tai vierailet verkkopalveluissamme. Henkilötietosi päätyvät meille useimmiten asiakassuhteen kautta.
Esimerkkejä kerätystä tiedosta
- Henkilötiedot, kuten nimi ja yhteystiedot
- Kiinteistöön ja energian kulutukseen liittyvät tiedot
- Verkkopalvelun käyttöön liittyvät tiedot
Lisää esimerkkejä kerätyistä henkilötiedoista löydät tietosuojaselosteestamme.
Selkeä käyttötarkoitus kerätylle tiedolle
Se miten ja mitä tietoja käsittelemme Fortumissa, on määritelty tarkoin etukäteen. Käsittelemme tietoja esimerkiksi näissä yhteyksissä: asiakaspalvelu, palvelukehitys, asiakasviestintä ja markkinointi. Tarkempaa tietoa henkilötietojen käsittelystä ja käyttötarkoituksista löydät tietosuojaselosteesta.
Henkilötietojen suojaaminen
Fortumin hallussa olevat henkilötiedot on suojattu useilla eri tietoteknisillä menetelmillä, joiden tarkoitus on estää, havaita ja/tai rekisteröidä henkilötietojen oikeudeton käsittely. Henkilötietoja sisältävät palvelimet ja näiden varmuuskopiot sijaitsevat lukituissa ja vartioiduissa tiloissa ja tietoihin pääsevät käsiksi ainoastaan tietyt ennalta määritellyt henkilöt.
Huolellinen tietojen käsittely
Rekisterin ylläpitäjänä vastaamme siitä, että tahot, joilla on oikeus käsitellä henkilötietoja noudattavat lakeja sekä ennakkoon sovittuja käytäntöjä. Yksityiskohtaiset ohjeet, henkilöstön koulutus sekä huolellinen kumppanien valinta varmistavat turvallisen tietojen käsittelyn.
Omat tiedot
Kun haluat hallinnoida sähkösopimukseesi liittyviä asiakas- ja sopimustietoja tai päivittää yhteystietoja, teet sen helpoiten Oma Fortum -sovelluksessa tai verkkopalvelussa.
Evästeet
Evästeiden, mobiilitunnisteiden, verkkojäljitteiden ja muiden vastaavien tekniikoiden tarkoitus on auttaa meitä kehittämään digitaalisia palveluita ja käyttökokemusta.
Tietoja kertyy kohtaamisissa
Keräämme ja käsittelemme tarpeen mukaan erilaisia henkilötietoja.
Kun kohtaamme toisemme, tallennamme oleelliset tiedot tietojärjestelmiin. Näitä kohtaamisia syntyy esimerkiksi, kun teet sopimuksen kanssamme, soitat asiakaspalveluun tai vierailet verkkopalveluissamme. Henkilötietosi päätyvät meille useimmiten asiakassuhteen kautta.
Esimerkkejä kerätystä tiedosta
- Henkilötiedot, kuten nimi ja yhteystiedot
- Kiinteistöön ja energian kulutukseen liittyvät tiedot
- Verkkopalvelun käyttöön liittyvät tiedot
Lisää esimerkkejä kerätyistä henkilötiedoista löydät tietosuojaselosteestamme.
Selkeä käyttötarkoitus kerätylle tiedolle
Se miten ja mitä tietoja käsittelemme Fortumissa, on määritelty tarkoin etukäteen. Käsittelemme tietoja esimerkiksi näissä yhteyksissä: asiakaspalvelu, palvelukehitys, asiakasviestintä ja markkinointi. Tarkempaa tietoa henkilötietojen käsittelystä ja käyttötarkoituksista löydät tietosuojaselosteesta.
Henkilötietojen suojaaminen
Fortumin hallussa olevat henkilötiedot on suojattu useilla eri tietoteknisillä menetelmillä, joiden tarkoitus on estää, havaita ja/tai rekisteröidä henkilötietojen oikeudeton käsittely. Henkilötietoja sisältävät palvelimet ja näiden varmuuskopiot sijaitsevat lukituissa ja vartioiduissa tiloissa ja tietoihin pääsevät käsiksi ainoastaan tietyt ennalta määritellyt henkilöt.
Huolellinen tietojen käsittely
Rekisterin ylläpitäjänä vastaamme siitä, että tahot, joilla on oikeus käsitellä henkilötietoja noudattavat lakeja sekä ennakkoon sovittuja käytäntöjä. Yksityiskohtaiset ohjeet, henkilöstön koulutus sekä huolellinen kumppanien valinta varmistavat turvallisen tietojen käsittelyn.
Omat tiedot
Kun haluat hallinnoida sähkösopimukseesi liittyviä asiakas- ja sopimustietoja tai päivittää yhteystietoja, teet sen helpoiten Oma Fortum -sovelluksessa tai verkkopalvelussa.
Evästeet
Evästeiden, mobiilitunnisteiden, verkkojäljitteiden ja muiden vastaavien tekniikoiden tarkoitus on auttaa meitä kehittämään digitaalisia palveluita ja käyttökokemusta.
Asiakkaat kysyvät
Mistä löydän henkilö- ja kulutustietoni?
Sähköasiakkaana löydät henkilö- ja kulutustietosi helpoiten Oma Fortum-sovelluksesta tai verkkopalvelusta.
Sähköauton lataukseen liittyvät tietosi, kuten lataushistoriasi ja maksujen hallintaan liittyvät tiedot, löydät Fortum Charge & Drive Suomi-sovelluksesta.
Miten korjaan tai päivitän tietojani?
Oma Fortumissa voit päivittää sähköpostiosoitteen, puhelinnumeron, laskutusosoitteen, asiakasviestinnän kielen (suomi tai ruotsi) sekä sähköisen viestinnän valinnat. Muissa tapauksissa, esim. nimenmuutoksessa, ole yhteydessä asiakaspalveluumme.
Oma Fortum -käyttäjätunnustasi voit vaihtaa palveluun kirjautuneena: käyttäjätilin tiedot. Salasanan voit vaihtaa unohtunut salasana-toiminnolla.
Jos olet muuttamassa ja tarvitset uuden sopimuksen, tietosi päivittyvät sopimuksen teon yhteydessä. Jos olet epävarma, soita muuttopuhelimeen.
Minulla ei ole enää sopimusta Fortumin kanssa. Mitä tietoja säilytätte minusta?
Säilytämme vain tarpeelliset tiedot ja mitä esimerkiksi kirjanpitolaissa on edellytetty. Laskutukseen liittyvät tiedot voidaan säilyttää enintään 10 vuotta.
Miksi Fortumin mainokset seuraavat minua verkossa?
Tuodaksemme tuotteita ja palveluita tutuksi mainostamme niitä verkossa. Pyrimme löytämään mahdollisuuksia kohdentaa markkinointia henkilöille, jotka voisivat olla kiinnostuneita palveluistamme. Näkemäsi mainos voi esimerkiksi perustua evästeeseen, joka on lähetetty laitteesi selaimelle vierailtuasi jollakin sivustolla tai sivulla, ja jonka perusteella voisit olla kiinnostunut palveluistamme. Ostamme myös mainospaikkoja, jotka näkyvät kaikille. Lisää esimerkkejä verkkomainonnastamme löydät tietosuojaselosteesta.
Miten Fortumin puhelinmarkkinointi ja asiakaspalvelu toimivat?
Fortumista soitetaan sinulle, kun halutaan varmistaa, että saat parasta mahdollista palvelua. Soiton yhteydessä teemme muutaman lisäkysymyksen, joilla varmistamme, että olet varmasti se henkilö, jonka asioita käsittelemme. Samalla tarkistamme, että henkilötietosi ovat ajan tasalla. Soitamme eri palvelunumeroista. Jos epäilet, että puhelu ei ole Fortumilta tai Fortumin toimeksiannosta, niin ole ystävällisesti meihin yhteydessä. Katso yhteystiedot.
Puhelinmarkkinoinnin estäminen
Jos et enää halua saada Fortumilta markkinointipuheluita, voit ottaa yhteyden asiakaspalveluumme tai kertoa asiasta asiakaspalvelun edustajalle markkinointipuhelun aikana.
Voit hallita valintojasi myös Suomen Asiakkuusmarkkinointiliiton ylläpitämässä rajoituspalvelussa. Kielto estää markkinoinnin uusasiakkaille.
Omien tietojen tilaus
Jos haluat tilata kopion kaikesta tiedosta, jota Fortumilla on sinusta, voit tehdä pyynnön pankkitunnistautumisen avulla.
Oikeudellinen tiedote
Oikeudellinen tiedote sisältää tietoa internetsivujemme käyttöehdoista. Sieltä löydät mm. tietoa, millä ehdoilla voit kopioida tietoja sivustoltamme.