Vaikuttamistoimintaan osallistuneiden henkilöiden ja niiden kokonaismäärän muodostaminen
Fortum pitää keskeisenä, että määräysluonnos vastaa lain säännöksiä. Avoimuusrekisterilain 2 § mukaan ”Vaikuttamistoiminta on sellaista omaan lukuun harjoitettavaa vaikuttamistoiminnan kohteeseen kohdistuvaa yhteydenpitoa, jolla pyritään vaikuttamaan asian valmisteluun ja päätöksentekoon edistämällä tiettyä etua tai tavoitetta.” Kun vaikuttamistoiminnassa on lain mukaan kyse yhteydenpidosta, taustayöhön osallistuneiden henkilöiden sisällyttämiselle vaikuttamistoimintaan osallistuneisiin henkilöihin ei löydy perusteita laista. Fortum näkee, että taustatyö on poistettava perustelumuistiosta. Vaatimus taustatyöhön osallistuneiden henkilöiden määrän ilmoittamisesta nostaisi organisaatioiden hallinnollisen taakan kohtuuttoman suureksi. Lisäksi olisi tarkennettava määräysluonnoksessa, kuten VTV:n taloudellisia tietoja koskevassa webinaarissa todettiin, että taloudelliset tiedot syntyvät ainoastaan siitä vaikuttamistoiminnasta, joka on avoimuusrekisterilain soveltamisalan piirissä.
Vaikuttamistoimintaan osallistuneiden henkilöiden vaikuttamistoimintaan käyttämien henkilötyövuosien muodostaminen
Fortum näkee, että määräysluonnoksessa ehdotettu raportointitapa on liian raskas ja yksityiskohtainen. Fortum pitää henkilötyövuosien ilmoittamista arviona tarkoituksenmukaisempana raportointitapana kuin yksityiskohtaisten tuntikirjausten ilmoittaminen. Lain perusteluissakin todetaan, että käytetään termiä tiedot, mutta käytännössä kysymyksessä on toimijan antama arvio. Raportoinnin tavoitteena tulisi olla, että saadaan riittävää tietoa vaikuttamistoiminnan taloudellisista tiedoista, mutta kuitenkin niin, että toimijalla on mahdollisuus noudattaa tätä koskevia määräyksiä. Fortum ehdottaa, että VTV muotoilee määräyksen siten, että ilmoitetaan arvio vaikuttamistoimintaan osallistuneiden lain soveltamisalaan kuuluvaan vaikuttamistoimintaan käyttämistä henkilötyövuosista.
Vaikuttamistoimintaan liittyvien markkinointi- ja edustamiskulujen muodostaminen
Fortum pitää tärkeänä, että tässäkin tarkennetaan ilmoitusvelvollisten markkinointi- ja edustamiskulujen syntyvän ainoastaan liittyen vaikuttamistoimintaan, joka on avoimuusrekisterilain soveltamisalan piirissä, eli vaikuttamistoimintaan, joka on kohdistunut lain tarkoittamiin vaikuttamistoiminnan kohteisiin. Lisäksi olisi hyvä tarkentaa, kuten VTV:n taloudellisia koskevassa webinaarissa todettiin, että jos markkinointi- ja edustamiskuluja syntyy tilanteissa, joissa vain osa vaikuttamisen kohteista kuuluu lain soveltamisalaan, kustannukset jaetaan lain piiriin kuuluvan vaikuttamistoiminnan ja muun toiminnan kesken. Ilmoitusvelvollisuuden ei tule koskea laajemmin organisaation edustamiseen ja vaikuttamiseen liittyviä kuluja. Tämä rajaus tulisi käydä ilmi määräyksestä. Fortum ei näe tarkoituksenmukaisena sisällyttää edustamiseen käytetyistä kiinteistöistä aiheutuneita kuluja ilmoitettaviin kuluihin.
Ehdotamme, että edustamiseen käytetyistä kuluista ilmoitetaan arvio, joka koostuu selvästi vaikuttamistyöhön kohdistuneista markkinointi- ja edustamiskuluista pois lukien kiinteistöistä aiheutuneet kulut. Myös näiden tietojen osalta muistutamme lain perusteluista, jonka mukaan säännöksessä käytetään termiä tiedot, mutta käytännössä kysymyksessä on toimijan antama arvio.
Muut havainnot
Ylivoimainen enemmistö vaikuttamistoimintaa harjoittavista toimijoista, ml. Fortum, on kannattanut avoimuusrekisterilain käyttöönottoa ja sen tavoitetta parantaa eduskunnan ja ministeriöiden päätöksenteon avoimuutta. Tätä positiivista suhtautumista kannattaa vaalia. Avoimuusrekisterilaki on jo nyt aiheuttanut paljon hallinnosta taakkaa ja vaatinut merkittäviä muutoksia eri toimijoiden käytäntöihin. Taloudellisten tietojen ilmoittaminen ei saisi aiheuttaa kohtuutonta lisätaakka, vaan näiden tietojen ilmoittaminen on pidettävä realistisella ja kohtuullisella tasolla. Toimijoiden on pystyttävä huolehtimaan avoimuusrekisterilain mukaisista velvoitteistaan. Keskeistä olisi saada taloudellisista tiedoista oikea suuruusluokka eri toimijoiden vaikuttamistoimintaan käytetyistä resursseista.