RED III -direktiivin päämääränä on nostaa EU:n uusiutuvan energian käyttö 42,5 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä, ja yksi keskeinen haaste on hallinnollisten lupaprosessien monimutkaisuus, jotka estävät investointeja uusiutuvan energian hankkeisiin. Tämän vuoksi ehdotetaan lupamenettelyjen yksinkertaistamista ja nopeuttamista.
Fortum pitää RED III -direktiivin tavoitteita erittäin kannatettavina. Fortum näkee, että kansallisen lain tulisi lähtökohtaisesti vastata direktiivin sisältöä. Vaikka lakiehdotus on monelta osin kannatettava, Fortum näkee vielä useita muutostarpeita sisältöön jatkovalmistelussa. On varmistettava, että direktiivissä määriteltyjä edistämiskeinoja ei rajoiteta kansallisessa toimeenpanossa. Lisäksi on varmistettava, ettei säännöksillä heikennetä jo hyvin toimivia olemassa olevia uusiutuvan energian luvituskäytäntöjä Suomessa. On tärkeää, että säännösmuutokset sujuvoittavat lupamenettelyjä, parantavat lupaprosessien ennakoitavuutta ja parantavat näin ollen yritysten investointiympäristöä.
Fortum kannattaa määräaikojen asettamista RED III -direktiivin mukaisesti. Fortum ehdottaa, että YVA- ja Natura-arvioinnit tulisi sisällyttää määräaikojen laskentaan direktiivin mukaisesti.
Uusiutuvan energian nopean kehittämisen alueiden määrittelyssä Fortum kannattaa direktiivin linjauksia, mutta ei tue lisärajoituksia, kuten metsien ja peltomaa-alueiden rajaamista. On varmistettava, että uudet säännökset edistävät uusiutuvan energian lisäämistä, rajoittamisen sijaan. Fortum esittää, että alueet tulisi määritellä mahdollisimman laajasti, kattaen kaikki uusiutuvan energian muodot. Tämä on tärkeää erityisesti, koska alueiden määrittely liittyy EU:n ennallistamisasetukseen, ja kansalliset ennallistamissuunnitelmat tulee laatia vuoteen 2026 mennessä.
Nopean kehittämisen alueiden laadinta on annettu tulevan Lupa- ja valvontaviraston tehtäväksi. Fortum pitää tärkeänä, että työtä koordinoidaan kuntien, elinvoimakeskusten, maakuntien liitojen ja myös toiminnanharjoittajien kanssa. On myös varmistettava, että uusiutuvan energian nopean kehittämisen alueiden määrittely ei johda ns. no-go -alueiden syntymiseen.
Fortum painottaa myös, että ympäristövaikutusten arviointeja ei tulisi soveltaa nopeasti kehitettäviin hankkeisiin, ellei hanke ole YVA-lain mukaan pakollinen. Lisäksi Fortum ehdottaa, että pumppuvoimalaitokset tulisi lisätä uusiutuvan energian määritelmään ja että luonnon monimuotoisuutta lisäävät hankkeet tulkittaisiin osaksi uusiutuvan energian hankkeita, joihin sovelletaan samoja lupamääräaikoja.
Yhteenvetona Fortum kannattaa lainsäädännön sujuvoittamista, mutta esittää tarkempia määrittelyjä ja varmistuksia, jotka tukevat uusiutuvan energian kehitystä ja investointien toteutumista Suomessa.