Kuten polttoaineella kulkevat autot, myös sähköautot kuluttavat talvella enemmän energiaa. Keräsimme yhteen vinkit, miten saat sähköauton akun kestämään optimaalisesti myös talviolosuhteissa.
Talven tullessa sähköauto käyttää enemmän energiaa pitääkseen myös auton sisätilat lämpiminä, mikä lyhentää auton ajoaikaa latauskertojen välissä. Sen lisäksi myös ajo-olosuhteet ovat talvella vaativammat kuin kesällä.
Kylmässä säässä myös ilmanvastus kasvaa, koska kylmän ilman tiheys on suurempi kuin lämpimän. Talvirenkaat ja erilaiset kuljettajaa avustavat turvajärjestelmät kuten luistonesto sekä ajonvakautus lisäävät niin ikään auton vierintävastusta. Kaikki tämä lisää energiankulutusta kaikissa autoissa – myös sähköautoissa. Toisin sanoen talvella polttoaineella kulkevat autot lisäävät polttoaineen kulutusta, ja sähköautot sähkönkulutusta.
Kuinka vähentää sähköauton sähkönkulutusta kylmässä säässä:
- Pysäköi mahdollisimman lämpimään paikkaan, kuten parkkihalliin tai autotalliin, jos mahdollista.
- Pyri lataamaan auto niin, että akku on täynnä juuri ennen ajoa. Tällöin akku on auton käynnistyessä vielä lämmin lataamisesta. Akun optimaalinen lämpötila on 20 astetta, ja vasta ladattu akku on lähempänä tuota lämpötilaa myös viileässä säässä kuin kylmänä odottanut akku.
- Laske matkustamon lämpötilaa, käytä istuinlämmitystä ja ohjauspyörän lämmitystä, tällöin kulutat sähköä vähemmän.
- Säädä auto "Eco" -tilaan. Sitten auto kuluttaa hieman vähemmän sähköä kaikissa toiminnoissaan. Tämä muistuttaa kännykän virransäästötilaa.
- Voit kompensoida pienempää sähkönkulutusta niin, että varmistat auton renkaissa olevan maksimaalisesti ilmaa, jotta auton liikkuvuus helpottuu.
- Aja sujuvasti; vältä äkillisiä kiihdytyksiä ja jarrutuksia.
- Seuraamalla kulutusmittaria voit oppia, millainen ajo säästää sinun autossasi energiaa.
- Käytä vakionopeussäädintä, ja säädä se nopeusrajoituksen mukaan.
Pikalataus talvella
Kun lataat sähköautoa, sähköauto ja pikalaturi kommunikoivat keskenään. Kylmässä lämpötilassa auto ja laturi sopeuttavat lataumisajan hitaammaksi, jotta akku ei vaurioidu. Kennon jännite voisi nousta liian korkeaksi, jos kylmää akkua ladattaisiin samalla latausteholla kuin lämmintä akkua. Siksi latausteho kylmässä ilmassa vähenee aina automaattisesti.
Näin saat parhaan lataustehon pikalaturilla talvella:
Saat parhaimman lataustehon, kun auto on lämmin ja akussa on vähän virtaa.
- Älä lataa sähköautoa pikalaturilla sen jälkeen, kun auto on ollut pysäköitynä ja lataamatta pidemmän aikaa kylmässä.
- Lataus on tehokkaampaa muutaman kilometrin ajon (jos autossa on sen verran virtaa) tai normaalin laturin käytön jälkeen.
- Kylmässä ja kylmä akku lataantuu hitaammin kuin kesällä lämmin akku.
- Ihanteellinen lämpötila on akulle noin +20C jolloin se ottaa nopeinten virtaa vastaan.
- Noin 70% SOC arvon eli akun varaustilan jälkeen lataus hidastuu DC latauksessa merkittävästi
- Eri autot käyttäytyvät eri tavoin ja joissakin autoissa lataus hidastuu vasta 85% SOC arvon kohdalla