Olet saanut meiltä viestiä uusista sähkönmyynti- (SME2024) ja/tai sähköntoimitusehtojen STE2024) muutoksesta. Lue usein kysyttyä näistä alta.
SME2014 ja STE2019 mukaiset sopimusehdot
Energiateollisuus on yhteistyössä Energiaviraston ja Kilpailu- ja kuluttajaviraston kanssa päivittänyt yleiset sähkönmyyntiehdot. Fortumin osalta uudet sähkönmyyntiehdot (SME2024) ja sähköntoimitusehdot (STE2024) tulevat voimaan 1.12.2024 alkaen kaikkiin toistaiseksi voimassa oleviin sopimuksiin. Alla olevat ehdot (SME2014 ja STE2019 mukaan) ovat voimassa 30.11.2024 asti toistaiseksi voimassa olevilla sopimuksilla. Jos sinulla on määräaikainen sähkösopimus, uudet ehdot tulevat voimaan vasta, kun määräajan päätyttyä teet uuden sähkösopimuksen.
SME2024 ja STE 2024 muutokset
Usein kysyttyä sähkönmyynti - ja toimitusehtojen 2024 muutoksesta
Eihän laskut muutu sähköiseksi?
Ehtomuutos ei vaikuta laskuihin (sähköinen / paperilasku).
Sähkönmyyjä voi lähettää sopimusvahvistukset sekä hinta- ja ehtomuutosilmoitukset jatkossa ensisijaisesti sähköisesti (liitteen kohdat 1.17. ja 8.8.). Muutoksella halutaan edistää sähköistä asiointia. Asiakkaalla on kuitenkin oikeus niin halutessaan myös maksuttomaan paperiseen asiointiin. Ehtojen käyttöönoton jälkeen Fortum siirtyy viestimään asiakkailleen ensisijaisesti sähköpostin välityksellä, ellei asiakas ole erikseen ilmoittanut, että haluaa paperisen asioinnin.
Onko sopimus päättymässä 1.12.2024?
Sopimus ei pääty 1.12. vaan silloin päivittyvät uudet sopimusehdot voimaan. Muutetut ehtokohdat löydät kirjeen tai sähköpostin liitteestä.
Miten toimin, kun minulla ei ole sähköpostiosoitetta?
Jos sinulla ei ole sähköpostiosoitetta tai jos sähköpostiosoite ei ole tiedossamme, saat sopimusviestinnän ilmoitukset postitse jatkossakin. Jos kuitenkin haluat sähköisen sopimusviestinnän voit päivittää yhteystietosi osoitteessa fortum.fi/viestiasetukset tai soittaa asiakaspalvelumme numeroon 0200 19000 (ma-pe klo 8-17).
Sain kirjeen liittyen sähköntoimitus- ja sähkönmyyntiehtojen muuttumisesta. Edellyttääkö kirje minulta joitain toimia?
Päivitetyt toimitusehdot eivät itsessään edellytä sinulta mitään toimia. Mutta mikäli haluat paperisen asioinnin, sinun tulee päivittää tieto OmaFortum-palvelun viestiasetuksissa.
Tiedon voi myös ilmoittaa soittamalla asiakaspalvelumme numeroon 0200 19000 (ma–pe klo 8–17).
Voinko irtisanoa sopimuksen muutoksen johdosta?
Mikäli haluat irtisanoa toistaiseksi voimassa olevan sähkösopimuksesi, sinulla on oikeus tehdä se 14 vuorokauden irtisanomisajalla. Määräaikaista sopimusta ei kuitenkaan voi irtisanoa muutoksen johdostaa.