Yritysten toiminnan vastuullisuus puhuttaa yhä enemmän sekä yrittäjiä että asiakkaita. Mutta miten yrityksesi voi edistää kestävää kehitystä toiminnallaan?
Samassa veneessä kohti hiilineutraalia Suomea
Ympäristötietoisuus on noussut monen yrityksen agendalle vastuullisempina tuotantotapoina, energiatehokkuutena, kuljetusten minimoimisena ja energian alkuperänä. Mutta onko asioilla oikeasti kovin suurta väliä, jos kyseessä on mikroyritys tai pienyritys, niin kuin suurin osa suomalaisista yrityksistä on? Mitä yksi pisara meressä vaikuttaa?
Yksikin yritys vaikuttaa kokonaisuuteen ja ilmastokysymykseen omilla valinnoillaan. Suomi on sitoutunut tavoitteeseen olla hiilineutraali vuonna 2035, joten erilaiset toimenpiteet puhtaamman ympäristön puolesta koskettavat meitä kaikkia. Kaikki energiatehokkuutta lisäävät ja fossiilittoman energian käyttöön liittyvät valinnat ovat nyt tarpeen ympäristön ja kestävän kehityksen kannalta saavuttaaksemme kansallisen tavoitteen.
Hiilijalanjälki pienemmäksi
Yrityksen hiilijalanjälki kertoo kuinka paljon yrityksen toiminnasta, tuotteesta tai palvelusta syntyy kasvihuonekaasuja. Aktiivisia toimia hiilijalanjäljen pienentämiseen ovat muun muassa energiatehokkuuden lisääminen ja huomion kiinnittäminen tuotantotapojen, pakkausten ja kuljetusten ympäristövaikutuksiin.
Fortum Markets Oy:n kaikki sähkösopimukset ovat alkuperätodennettuja. Kun yritysasiakkaamme tekee kanssamme sähkösopimuksen, ostamme asiakkaamme sähkönkulutusta vastaavan määrän alkuperätakuita. Näin asiakas voi varmistua siitä, että hänen yrityksensä kulutusta vastaava määrä sähköä on tuotettu ilman hiilidioksidipäästöjä. Kaikki yritysasiakkaamme voivat myös lisätä sähkösopimukseensa Fortum Yritys Alkuperä -lisäpalvelun. Tällöin sähkö on tuotettu uusiutuvalla energialla eli vesi-, tuuli- tai aurinkovoimalla. Tämä todennetaan alkuperätakuilla, joita Fortum ostaa sähkönkulutustasi vastaavan määrän.
Valitsemalla uusiutuvan energian yrityksesi tukee ilmastotavoitteiden saavuttamista. Samalla lisäät uusiutuvan energiatuotannon kysyntää. Tämä edistää hiilidioksidipäästötöntä sähköntuotantoa.
Lisää bisnestä ja parempi brändi ympäristöä huomioimalla
Vastuullisuudella on yhä enemmän merkitystä yrityksen bisnekselle ja viivan alle jäävälle tulokselle. Vastuullisuutta peräänkuuluttavat niin asiakkaat kuin yhteistyökumppanitkin. Pikkuhiljaa ympäristövastuullisuus on hiipimässä oletusarvoksi kaikessa yritystoiminnassa.
Tarjouspyynnöissä saattaa olla kysymyksiä yrityksen hiilijalanjäljestä, ja asia kiinnostaa yhtä enemmän myös rahoittajia ja sijoittajia. Kun valinnanvaraa riittää, asiakkaat puntaroivat ostopäätöstään tarkasti. Valituksi tulee tuote tai palvelu, joka sopii asiakkaalle parhaiten myös yrityksen ympäristövastuun perusteella.
Yrityksen maine ja brändi rakentuvat monista seikoista, joista vastuullisuus painottuu yhä enemmän. Asiakkaat heijastavat omia ympäristöarvojaan yritykseen ja sen brändiin. Yrityksen koolla ei ole merkitystä, vaan brändiä arvioidaan aina, oli kyseessä tarve nopealle kampaamokäynnille tai uudelle kunnantalon rakentamiselle. Asiakkaat ja yhteistyökumppanit haluavat valintatilanteessa varmistaa, että heidän ja yrityksen arvot ovat yhteneväiset.
Kerro rohkeasti ympäristöteoistasi
Ympäristöteot eivät näy päällepäin, siksi niistä on syytä erikseen viestiä kaikissa kanavissa: Nettisivuilla, sosiaalisen median tileillä, vastuullisuusraporteissa, uutiskirjeissä ja vaikka sähköpostien footereissa. Hyvätkin teot jäävät katveeseen, ellei niistä jatkuvasti kerro. Asian esiintuominen yhä uudelleen saattaa turhauttaa, mutta aina vastaanottajissa on uusia asiakkaita tai juuri ilmastoherätyksen saaneita vakiintuneita yhteistyökumppaneita, joita asia kiinnostaa.
Ympäristön huomioiminen voi olla vetovoimatekijä myös omalle henkilöstölle, nykyisille ja tuleville. He voivat arvostaa yrityksen ympäristövastuullisuutta niin paljon, että se vaikuttaa työpaikan valintaan ja siellä pysymiseen.
Sähkön alkuperä
Sähkön alkuperällä osana ympäristövastuullisuutta on merkitystä yrityksen brändille, liiketoiminnalle, hiilijalanjäljen pienentämiselle ja asiakkaiden hankkimiselle ja pitämiselle. Suuri vaikutus syntyy parilla klikkauksella sähkösopimuksen valinnassa!
Kaikki Fortum Markets Oy:n sähkösopimukset ovat alkuperätodennettuja. Kun yritysasiakkaamme tekevät kanssamme sähkösopimuksen, ostamme asiakkaamme sähkönkulutusta vastaavan määrän alkuperätakuita. Näin asiakas voi varmistua siitä, että hänen yrityksensä kulutusta vastaava määrä sähköä on tuotettu ilman hiilidioksidipäästöjä.
Voit myös ottaa askeleen pidemmälle ja valita sähkösopimukseen myös Fortum Yritys Alkuperä -lisäpalvelun, jolla varmistat, että kulutustasi vastaava sähkön määrä on tuotettu uusiutuvilla lähteillä.
Samalla kun yrityksesi tukee uusiutuvan energian tuotantoa, osallistut arvokkaaseen suomalaisten metsien suojelutyöhön. Yritys Alkuperä -lisäpalvelulla Fortum tukee Luonnonperintösäätiön Suomen luonnonvaraisten metsien suojelutyötä viidellä eurolla jokaista sopimusta kohti. Jokaisella Yritys Alkuperä -sopimuksella -suojelet kanssamme 10 neliömetriä ikimetsää, joka sitoo noin 10 kiloa hiilidioksidia vuodessa.