Sähkön hinnat ovat vaihdelleet voimakkaasti viime aikoina, taustalla vaikuttaen muun muassa geopoliittiset jännitteet sekä ilmaston muutoksen torjumiseksi tehdyt investoinnit uusiutuvaan energian tuotantoon. Samaan aikaan kestävä kehitys on korkealla yritysten ja asiakkaiden agendalla. Energiatehokkuuden parantaminen auttaa hillitsemään ilmastonmuutosta ja vahvistaa myös yhteiskuntamme energiavarmuutta. Lisäksi se on taloudellisesti kannattavaa, sillä sähkölaskusi pienenevät käyttäessäsi vähemmän energiaa.
Yritysten ympäristötietoisuuden kasvu ja vastuullisuustavoitteet ovat nostaneet energiatehokkuuden parantamisen merkityksen aivan uudelle tasolle. Nyt on siis aika tehdä myös kaupan alan yrityksestäsi energiatehokas ja aloittaa fiksumpi sähkönkulutus. Mutta miten aloittaa? Tässä artikkelissa tarjoamme sinulle 10 käytännön vinkkiä, joiden avulla voit tehostaa kaupan alan yrityksesi energiatehokkuutta ja samalla säästää merkittävästi kustannuksissa. Nämä vinkkimme soveltuvat yrityksellesi etenkin tilanteessa, jossa omistat toimitilasi.
Vaiheittainen oppaamme auttaa sinua pääsemään alkuun. Energiatehokkuuden parantaminen alkaa tunnistamalla ja poistamalla energiasyöpöt – vaikuttamatta asiakaskokemukseen tai myymäläsi ympäristöön. Samalla voit myös saavuttaa kustannussäästöjä (toki myös oikeanlainen sähkösopimus auttaa). Tiesitkö, että energiatehokkuuteen panostaminen voi tuoda jopa 20 % säästöt yrityksesi sähkökustannuksiin - ja pienentää samalla hiilijalanjälkeäsi. Ja mikä parasta, voit aloittaa jo tänään!
Tässä 10 vinkkiä, joilla teet myymälästäsi energiatehokkaamman:
1. Vaihda valaistus LED-teknologiaan, jos et ole jo tehnyt niin
Monissa liiketiloissa valot ovat päällä koko päivän ja joissakin tapauksissa jopa öisin. LED-lamput ovat energiatehokkaampia ja pitkäikäisempiä kuin perinteiset loisteputket tai hehkulamput. Siirtyminen LED-valaistukseen on helppoa ja nopeaa, ja samalla voit merkittävästi vähentää valaistukseen kuluvaa energiaa.
2. Hyödynnä luonnonvaloa
Päivänvalon hyödyntäminen on aliarvostettu tapa säästää sähköä. Pohdi, voitko tehdä muutoksia liiketilasi sisustukseen niin, että luonnonvalo pääsee mahdollisimman hyvin valaisemaan tiloja . Suuret ikkunat ja peilit voivat auttaa lisäämään luonnonvalon määrää, ja näin vähennät tarvetta sytyttää valoja päivisin. Tuloksena on myös miellyttävämpi ja luonnollisempi tunnelma myymälässäsi.
Mahdollisuuksien mukaan voit myös harkita automaattista lux-rajan mukaan toimivaa valaisinohjausta, jolloin valot syttyvät ja sammuvat automaattisesti vallitsevan valoisuuden mukaan. Ohjaustapa toimii erityisen hyvin ulkovalaistuksen ja aula- tai käytävätilojen ohjaukseen.
”Optimoimalla ilmanvaihto ja mukauttamalla se myymäläsi aukioloaikoihin voit vähentää sähkönkulutusta sisäilman laadusta tinkimättä”
3. Optimoi myymälän ilmanvaihto
Valaistuksen tavoin monissa myymälöissä ilmanvaihtojärjestelmä on päällä 24 tuntia vuorokaudessa. Jos tälle ei oikeasti ole tarvetta, se on selvästi tarpeeton kustannus. Optimoimalla ilmanvaihto ja mukauttamalla se myymälän aukioloaikoihin voit vähentää sähkönkulutusta merkittävästi sisäilman laadusta tinkimättä.
”Tarkista termostaatin asetukset, sillä jokainen plusaste lisää kulutusta jopa noin 5 prosenttia.”
4. Pidä lämpötilaa silmällä kustannusten säästämiseksi
Tarkista termostaatin asetukset, sillä jokainen plusaste lisää energiankulutusta jopa noin 5 prosenttia. Mieti, millainen lämpötila kaupassa olisi optimi, sillä liian korkea tai matala lämpötila voi heikentää viihtyisyyttä. Laskemalla lämpötilaa aukioloaikojen ulkopuolella voit tietenkin säästää vielä enemmän.
Energiansäästöpotentiaali lämpötilan säätämisen kautta voi kuitenkin vaihdella hyvinkin paljon erilaisten kauppojen ja liikkeiden välillä. Esimerkiksi, mikäli olet vuokrannut vaatekaupallesi toimitilat kivijalasta, jossa lämmitysmuotona on taloyhtiön kaukolämpö ja liikkeessäsi on oma pieni ilmanvaihtokone sähkövastuksilla, on säästöpotentiaali lämmityskustannuksissa paljon pienempi, kuin jos kyseessä olisi oma kiinteistö, jossa lämmitys tapahtuu pääosin ilmanvaihdon avulla ja säädettäviä laitteistoja on enemmän.
5. Älä anna lämmön karata harakoille
Tiesitkö, että kaupan alalla energiakierrätysjärjestelmän avulla voi kattaa jopa 80 % kiinteistön lämmitystarpeesta? Jos myymälässäsi on siis laitteita, jotka tuottavat lämpöä, kuten kylmälaitteet, voit hyödyntää niiden tuottamaa lauhdelämpöä ottamalla sen talteen nestepiiriin. Tätä varten kylmälaitteen tulee olla varustettu tähän soveltuvalla lämmönsiirtimellä. Kylmälaitteista ja poistoilmasta kerättävä lämpö kannattaakin siis hyödyntää lämpöpumpun avulla kiinteistön lämmittämiseen, joko puhtaasti kierrättämällä energiaa kiinteistön sisällä, tai maalämpöjärjestelmän yhteydessä.
6. Kylmälaitteista puheenollen, ovatko ne myymäläsi sähkösyöppöjä?
Kylmälaitteet voivat olla yrityksellesi välttämättömyys, mutta vanhat laitteet kuluttavat kuitenkin paljon energiaa. Vanhojen kylmälaitteiden vaihtaminen uusiin, energiatehokkaisiin malleihin voi tuoda merkittäviä säästöjä. Kylmälaitteiston säännökset ovat uudistuneet viime vuosina merkittävästi. Näin ollen uudistustarpeiden ja säännöstenmukaisuuden varmistamisen yhteydessä kannattaa panostaa myös energiatehokkuuteen ja miettiä kokonaisuutta uudella tavalla.
Muistathan myös, ettei kylmälaitteistoa kannata sijoittaa lämmönlähteiden lähelle, sillä tämä saa ne kuluttamaan enemmän energiaa kuin on tarpeen.
”Jäähdytyselementtien ja tuulettimien säännöllinen puhdistus ja sulatus voivat vähentää laitteen energiankulutusta jopa 30 prosenttia.”
7. Sulata pakastimet säännöllisesti
Pakastimen jääkerros heikentää ilmavirran kulkua laitteessa, jolloin halutun lämpötilan ylläpitäminen kuluttaa huomattavasti enemmän energiaa verrattuna sulatettuun, puhtaaseen pakastimeen. Jäähdytyselementtien ja tuulettimien säännöllinen puhdistus ja sulatus voivat vähentää laitteen energiankulutusta jopa 30 prosenttia. Pakastin kannattaakin siis sulattaa säännöllisesti, jotta se toimii mahdollisimman hyvin. Yksinkertaista ja fiksua, eikö?
8. Sammuta laitteet käytön jälkeen
Yksinkertainen, mutta usein unohdettu tapa säästää sähköä, on sammuttaa kaikki laitteet, kuten tietokoneet, kassat ja valot, kun ne eivät ole käytössä. Tämä voi vaikuttaa merkittävästi energiankulutukseen, erityisesti öisin. Eli sulkiessasi myymälän sammuta myös kaikki sähkölaitteet, joiden ei tarvitse olla päällä. Muistathan tämän vinkin myös lomakausina, jos myymäläsi on kiinni pitempiä jaksoja - voisiko joitakin sähkölaitteita sammuttaa kokonaan siksi aikaa?
9. Investoi automaatioon ja älykkäisiin järjestelmiin
Älykkäät järjestelmät, kuten valaistuksen ohjausjärjestelmät ja energianhallintajärjestelmät, voivat auttaa optimoimaan valaistuksen, ilmanvaihdon ja lämmityksen tarpeiden mukaan – automaattisesti. Alkuinvestoinnit maksavat itsensä usein yllättävän nopeasti takaisin, kun energiatehokkuus paranee ja sähkölaskut pienenevät. Nämä investoinnit ovat myös äärimmäisen tärkeitä kestävyyden kannalta pitkällä, noin 10–15 vuoden aikavälillä tarkasteltuna. Parhaimmillaan investoinnit voivat maksaa itsensä takaisin jo parissa vuodessa.
10. Seuraa, seuraa ja seuraa
Jotta voit varmistua, että toimenpiteesi tuottavat toivottuja tuloksia, on tärkeää seurata jatkuvasti energiankulutusta ja mukauttaa energiatehokkuustoimenpiteitä tarvittaessa. Fortumin asiakkaana tämä on helppoa, sillä voit seurata säännöllisesti kaupan alan yrityksesi energiankulutusta ja verrata kulutusta aikaisempiin jaksoihin Fortum Yritys Online -palvelussa. Näin voit havaita mahdolliset poikkeamat ja ryhtyä tarvittaviin toimiin.
Tärkein vinkkimme kuitenkin on seuraava: Aloita jo tänään!
Yhteenveto
Energiatehokkuus kaupan alan yrityksissä ei tarkoita vain parhaan sähkösopimuksen etsimistä (vaikka sekin on tietysti tärkeää). Se on pitkäjänteistä työtä, joka vaatii jatkuvaa kehittämistä. Omilla toimenpiteilläsi voit säästää paljon rahaa ja samalla täyttää asiakkaidesi ja työntekijöidesi kestävyyttä koskevat odotukset. Aluksi voi kuitenkin olla vaikea tietää, mistä aloittaa. Kannustammekin aloittamaan pienistä muutoksista ja laajentamaan toimenpiteitä vähitellen. Muista, että jokainen teko lasketaan!
Haluatko keskustella lisää myymäläsi energiatehokkuudesta? Ota rohkeasti yhteyttä meihin puhelimitse 0200 19100 tai sähköpostitse sahko [piste] yritys [ät] fortum [piste] com (sahko[dot]yritys[at]fortum[dot]com).