Vi har uppdaterat vår integritetspolicy samt vår policy för cookies och webbdata för att göra dem ännu tydligare. Vår integritetspolicy beskriver hur Fortum samlar in, använder och lagrar personuppgifter. Uppdateringarna innehåller förtydliganden om de ändamål med behandlingen som hänför sig till lagen om skydd för visselblåsare och skyldigheterna att känna sin motpart samt om hur vi behandlar onlinedata och om lagringstiderna för personuppgifter. Läs mer: fortum.fi/sv/integritetspolicy
Hur kan vi hjälpa ditt företag i dag?
Vår kundtjänst för företag finns här för dig. Våra sakkunniga företagsexperter hjälper representanter för företag, föreningar och bostadsbolag i alla frågor som rör elavtal och elpriser.
Kundtjänst per telefon
lna/msa
Öppet Mån-Fre kl. 8-16
Undantag i kundtjänsttillgänglighet
När du ringer utomlands ifrån: +358 200 19100
Kundtjänst per email
Du kan även kontakta oss per email via:
sahko [punktum] yritys [snabel-a] fortum [punktum] com (sahko[dot]yritys[at]fortum[dot]com)
Våra experter till din tjänst
Använder ditt företag över 200,000 kWh elektricitet per år? Våra experter hjälper dig att hitta de rätta energilösningarna för ditt företag. Var i kontakt med en av våra expeter.
Lämna en offertförfrågan
Be om en skräddarsydd offert för ditt företags elavtal. Vi kontaktar dig så snabbt som möjligt med en offert som passar ditt företags behov.
Tappat dina fakturor?
Du kan hitta alla ditt företags elfakturor från Yritys Online-tjänsten. Du kan även spara dina fakturor i PDF-format och printa dem vid behov.
E-faktura
E-fakturor är ett modernt och miljövänligt sätt att betala ditt företags fakturor. Du får en e-faktura direkt till ditt företags ekonomistyrningssystem utan onödig användning av papper.
Yritys Online rapporteringstjänsten
Fortum Yritys Online gör det lättare för dig att följa med din elkonsumtion samt kostnadsrelaterade frågor då allt finns under en och samma tjänst.
Suoralinja - snabb service
Fortum Suoralinja är en tjänst som gör det möjligt för dig att skippa köerna då du kontaktar vår kundtjänst.
Yritys Alkuperä - tilläggstjänsten för förnybar energi
Genom att lägga till denna tilläggstjänst för förnybar energi till ditt elavtal säkerställer du att den mängd el som motsvarar din förbrukning produceras med förnybara källor som vatten-, vind- eller solenergi. Detta verifieras med ursprungsgarantier som Fortum köper i den mängd som motsvarar din elförbrukning.
Kundtjänst per telefon
lna/msa
Öppet Mån-Fre kl. 8-16
Undantag i kundtjänsttillgänglighet
När du ringer utomlands ifrån: +358 200 19100
Kundtjänst per email
Du kan även kontakta oss per email via:
sahko [punktum] yritys [snabel-a] fortum [punktum] com (sahko[dot]yritys[at]fortum[dot]com)
Våra experter till din tjänst
Använder ditt företag över 200,000 kWh elektricitet per år? Våra experter hjälper dig att hitta de rätta energilösningarna för ditt företag. Var i kontakt med en av våra expeter.
Lämna en offertförfrågan
Be om en skräddarsydd offert för ditt företags elavtal. Vi kontaktar dig så snabbt som möjligt med en offert som passar ditt företags behov.
Tappat dina fakturor?
Du kan hitta alla ditt företags elfakturor från Yritys Online-tjänsten. Du kan även spara dina fakturor i PDF-format och printa dem vid behov.
E-faktura
E-fakturor är ett modernt och miljövänligt sätt att betala ditt företags fakturor. Du får en e-faktura direkt till ditt företags ekonomistyrningssystem utan onödig användning av papper.
Yritys Online rapporteringstjänsten
Fortum Yritys Online gör det lättare för dig att följa med din elkonsumtion samt kostnadsrelaterade frågor då allt finns under en och samma tjänst.
Suoralinja - snabb service
Fortum Suoralinja är en tjänst som gör det möjligt för dig att skippa köerna då du kontaktar vår kundtjänst.
Yritys Alkuperä - tilläggstjänsten för förnybar energi
Genom att lägga till denna tilläggstjänst för förnybar energi till ditt elavtal säkerställer du att den mängd el som motsvarar din förbrukning produceras med förnybara källor som vatten-, vind- eller solenergi. Detta verifieras med ursprungsgarantier som Fortum köper i den mängd som motsvarar din elförbrukning.
På Fortum strävar vi efter att ha en öppen och säker kommunikation med alla våra kunder. I takt med att risken för nätfiske ökar, där bedragare utger sig för att representera kända varumärken, vill vi försäkra oss om att du är välinformerad och vet hur du kan skydda dig själv.
All vår kommunikation följer ett enhetligt format och stil. Trots det kan ett nätfiskeförsök se officiellt ut men innehåller ofta varningstecken som stavfel, generella hälsningsfraser och oönskade förfrågningar om känslig information.
Så här kan du säkerställa att du kommunicerar direkt med Fortum:
- Kontrollera alltid avsändarens e-postadress för små felstavningar eller obekanta domännamn.
- Var uppmärksam på brådskande formuleringar som försöker stressa dig till omedelbar handling.
- Klicka inte på misstänkta länkar eller lämna ut personlig information om du inte är säker på avsändarens identitet.
- Om du känner dig osäker, kontakta Fortums kundtjänst direkt via de officiella kontaktuppgifterna nedan.
Rapportera misstänkta aktiviteter
Om du misstänker att du har fått ett nätfiskemeddelande, rapportera det genast genom att vidarebefordra meddelandet till Fortums kundtjänst på sahko [punktum] yritys [snabel-a] fortum [punktum] com (sahko[dot]yritys[at]fortum[dot]com). Vårt säkerhetsteam kommer att undersöka ärendet och vidta nödvändiga åtgärder för att skydda din information.
Fortums säkerhetsåtgärder
Vi har infört starka säkerhetsåtgärder för att skydda din personliga information och uppdaterar ständigt våra rutiner för att hantera nya hot. Vi är fast beslutna att hålla dina uppgifter säkra.
OBS:
- Fortum skickar aldrig direktlänkar till kunddata, till exempel fakturor, via SMS eller e-post.
- Fortum ber aldrig kunder att skicka sina inloggningsuppgifter eller bankkontouppgifter via SMS eller e-post.
Om du har klickat på en länk i ett bedrägerimeddelande och angett dina uppgifter:
- Byt ditt lösenord till Fortums tjänster (och andra tjänster)
- Meddela vår kundservice om vad som har hänt så att vi kan kontrollera att inga ändringar har gjorts i din kundrelation
- Om det till exempel skulle ha skett en identitetsstöld ska en brottsanmälan alltid göras. Du kan göra en elektronisk brottsanmälan på www.poliisi.fi
Håll dig informerad
För de senaste uppdateringarna om vår kommunikation och våra säkerhetsåtgärder, besök vår webbplats regelbundet eller kontakta vår kundtjänst.
- Kundtjänst: 0200 19100
- E-post: sahko [punktum] yritys [snabel-a] fortum [punktum] com (sahko[dot]yritys[at]fortum[dot]com)
Genom att vara informerad och vaksam hjälper du oss att upprätthålla en säker och förtroendefull relation.
Tack för att du är en värdefull kund hos Fortum!
Vanliga frågor bland företag
Hur väljer jag ett lämpligt elavtal för mitt företag?
Valet av elavtal för företag beror på många faktorer, till exempel företagets storlek, den årliga elförbrukningen och under vilken tid på dygnet företaget använder el. För ditt företag kan du välja ett tidsbundet avtal med fast pris, ett tillsvidare gällande avtal som följer marknadspriset eller börsel som prissätts timvis. Dessutom kan elavtalet vara en viktig del av ditt företags miljöansvar och genom att välja ett av Fortums elavtal för företag kan du försäkra dig om att den el du använder både är utsläppsfri och inte belastar klimatet!
Det finns med andra ord många rörliga delar när du väljer elavtal. För att göra det enklare för dig att fatta ett beslut kan du testa företagsassistenten, som hjälper dig att snabbt och enkelt välja det lämpligaste alternativet för ditt företag.
Hur begär jag offerter på elavtal till mitt företag?
Det är en bra idé att regelbundet begära offerter på elavtal, för att försäkra dig om att du alltjämt har ett avtal som motsvarar ditt företags behov. När du jämför avtal från olika elbolag ska du säkerställa att avtalen är likvärdiga sinsemellan. Det ger dig en sanningsenlig bild av priserna och avtalsvillkoren. Fäst uppmärksamhet vid åtminstone följande faktorer när du begär offerter:
1. Elbolagets tillförlitlighet.
2. Att avtalstypen passar din företagsverksamhet med avseende på till exempel hur stor förbrukningen är, prissättningsmodellen, löptiden och elens ursprung.
3. Att elproduktionssättet går i linje med ditt företags värderingar, särskilt om du vill minska företagets koldioxidavtryck.
4. Vilka tilläggstjänster elbolaget erbjuder, till exempel för att följa upp elförbrukningen och budgetera elkostnaderna.
5. Elpriset.
Mer information om att begära offerter på elavtal finns här.
Hur kan jag få koldioxidfr el till mitt företag?
Alla Fortum Markets Oy:s elavtal är ursprungscertifierade. När vår företagskund tecknar ett elavtal med oss köper vi en mängd ursprungsgarantier som motsvarar den mängd el som vår kund förbrukar. På så sätt kan du vara säker på att den mängd el som motsvarar ditt företags förbrukning har producerats utan koldioxidutsläpp. Alla våra företagskunder kan också lägga till tilläggstjänsten Fortum Yritys Alkuperä till sitt elavtal. I det här fallet produceras elen från förnybara energikällor, det vill säga vatten-, vind- eller solkraft.
Från och med år 2022 kan storkunder (förbrukning över 200 000 kWh/år) välja att införskaffa residual mix, som innehåller el producerat med kärnkraft och fossila bränslen samt den del av elproduktion med förnybara bränslen, som inte sålts separat med ursprungsgaranti.
Ursprungsgarantisystemet (Guarantee of Origin) garanterar att el får säljas som förnybar endast om en ursprungsgaranti har utfärdats för elproduktionen. Genom att lägga till tilläggstjänsten Fortum Yritys Alkuperä till ditt elavtal säkerställer du att den mängd el som motsvarar din förbrukning produceras med förnybara källor, såsom vatten-, vind- eller solkraft. Detta verifieras genom ursprungsgarantier som Fortum köper i den mängd som motsvarar din elförbrukning. På så sätt stödjer du produktionen av förnybar energi som vatten-, vind- och solkraft
Varför har Yritys Aktiivi en 6 månaders uppsägningstid?
Längre uppsägningstider och tidsbundna elavtal har varit på tapeten efter den överraskande prissänkningen på el och skapat mycket diskussion. Elen för Yritys Aktiivi köps till en samupphandlingsportfölj i mindre mängder åt gången och under en längre tidsperiod för att stabilisera priset. För att kunna erbjuda våra Yritys Aktiivi kunder stabilitet och publicera ett prisestimat för de kommande 12 månaderna köper vi till samupphandlingsportföljen den mängd el som motsvarar den förutsedda elförbrukningen för våra kunder. Yritys Aktiivi har en uppsägningstid på 6 månader så att samupphandling är möjligt för en längre tidsperiod. Vi har andra kontrakt som har en kortare uppsägningstid.
Hur kan jag avsluta mitt företags elavtal?
Din uppsägningstid för ditt elavtal har presenterats i våra kontraktsvillkor. Ifall din uppsägningstid är t.ex. 6 månader kan det nya kontraktet börja 6 månader efter uppsägningsdatumet. Ett tidsbundet kontrakt är i kraft till det datumet som överenskommits på kontraktet och är bindande för båda parterna i kontraktet.
Tilläggstjänster
Vilket är det snabbaste sättet att kontakta Fortums kundtjänst?
Vår kundtjänst strävar alltid efter att svara snabbt på kundernas förfrågningar. Vid behov kan du börja använda tjänsten Fortum Suoralinja där du alltid har förtur. Med tjänsten får du ett eget telefonnummer och en egen e-postadress till kundtjänsten. När du ringer oss via numret går ditt samtal förbi kön så att det besvaras först. Ta del av tilläggstjänsten Suoralinja.
Erbjuder Fortum digitala tjänster?
Om du vill kan du avtala med kundtjänsten om ett videomöte som görs via Microsoft Teams. Boka tid för ett videomöte.
Dessutom har vi en chatbot! Du kan be vår chatbot om hjälp på vår webbplats.
Hur registrerar jag mig i Yritys Online?
Yritys Online erbjuder dig många praktiska verktyg för att följa upp elen och fjärrvärmen i din fastighet och granska kostnaderna. För att registrera dig behöver du ditt företags FO-nummer och kundnumret hos Fortum. Registrera dig i Yritys Online.
Priser, fakturering och betalning
Var kan jag se mitt avtals giltighetstid?
Om ditt avtal är tidsbundet kan du se avtalets giltighetstid på den senaste elfakturan i Yritys Online. Du kan också ringa vår kundtjänst för företag på tfn 0200 19100 (lna/msa, mån–fre kl. 8–16).
Hur kan jag ändra faktureringsintervallet?
Du kan ändra faktureringsintervallet genom att ringa vår kundtjänst för företag.
Kan jag få fakturor per e-post?
Av datasäkerhetsskäl har vi tyvärr ingen e-postfakturering, men vi rekommenderar att du använder e-fakturering i stället. Vid e-fakturering skickas e-fakturorna direkt till företagets ekonomiadministrationssystem – på ett miljövänligt sätt utan att slösa papper i onödan. Aktivera enkel e-fakturering och ange de uppgifter som behövs.
Om ditt företag ännu inte har e-fakturering men du vill få fakturorna elektroniskt, rekommenderar vi att du aktiverar den avgiftsfria tjänsten Yritys Online för företagskunder. Dina e-fakturor skickas dit och i arkivet i tjänsten kan du granska dina gamla fakturor. Samtidigt kan du se fakturans betalningsstatus, dvs. om betalningen av fakturan har registrerats hos Fortum.
Hur kan jag påverka slutsumman på mitt företags elräkning?
Du kan påverka ditt företags elräkning genom att effektivisera och minska elförbrukningen. Kontrollera gärna att du har valt den elavtalstyp som bäst motsvarar ditt företags behov. Elen prissätts också på olika sätt. Kostnaderna minskar om ditt företag kan använda nattel eller om du som användare av börsel kan fokusera verksamheten till kvällar och helger.
Hur kan jag se till att min elfaktura inte varierar så mycket?
Du kan undvika prisfluktuationer genom att välja ett avtal med fast pris i upp till tre år. Energipriset i avtalet är detsamma hela tiden, och det enda som gör att slutsumman på elfakturan varierar är den mängd energi du förbrukar.
Börselavtal har länge varit ett förmånligt alternativ för företag, men där varierar priserna från timme till timme. Om du är intresserad av börsel men ändå vill ha stabilare priser kan du också aktivera vår tjänst Hintasuoja. Med tjänsten kan du minimera fluktuationerna i marknadspriserna. Med Hintasuoja får du en offert av oss, och om du accepterar offerten separat, fixeras priset för en viss tid enligt det pris som anges i offerten. Prisskyddet är en tilläggstjänst till Yritys Tunti-avtalet. Läs mer om Hintasuoja.
Varför syns inga pris på orderbekräftelsen?
Efter du gjort ett elavtal får du en orderbekräftelse av Fortum till din e-post. Orderbekräftelsen innehåller undantagsvis ingen prisinformation p.g.a. den tillfälliga ändringen på mervärdesskatten i försäljning av el*. Vänligen se till att ditt företags uppgifter är rätt på orderbekräftelsen.
Du får en kontraktbekräftelse då ditt elavtal med Fortum kan börja. På kontraktbekräftelsen ser du all information gällande ditt kontrakt så som priser och prisvillkor. Du behöver inte underteckna kontraktet eller svara på meddelandet. Även här är det viktigt att du ser till att ditt företags uppgifter är rätt
*Enligt riksdagens överenskommelse är mervärdesskatten på försäljningen av el 10 % mellan 1.12-2022-30.4.2023. Efter detta kommer den normala 24 % i bruk. Detta syns hos våra kunder som en minskning på mervärdesskatten i elenergi, elens basavgift, kommissionen samt månadsavgiften på förnybar energi. Minskningen syns automatiskt på din elräkning. Minskningen gäller inte elöverföringen eller Fortums andra tjänster.
Varför skiljer sig priset på kontrakt med ett fast pris mellan företag och konsumenter?
Prisskillnaden påverkas av många olika faktor som prismodellen, längden av kontraktet, olika konsumtionsprofilier samt lagstiftningen.
Ofta skiljer sig priset på det 3-åriga kontraktet för företag från det 2-åriga kontraktet som erbjuds för konsumenter eftersom man skyddat priset på det 3-åriga kontraktet för en längre tidsperiod.
Prisskillnaden kan även uppstå p.g.a. olika konsumtionsprofiler. Företagskunder förbrukar el ofta på vardagar mellan 8-17 då även priset på elen är högre. Privatpersoners elförbrukning delas ofta jämnare på olika tider och dagar.
Varför måste jag betala en extra avgift för förnybar energi?
När du väljer förnybar el för ditt elavtal köper vid den mängd ursprungssertifierad förnybar elenergi som motsvarar din konsumtion. Ursprunget på förnybar energi verifieras genom Guarantee of Origion ursprungsgarantisystemet. Ursprungsgarantin försäkrar att elen är tillverkad genom förnybara energikällor. Verifieringen utförs per produktionsanläggning och produktionstidpunkt av en extern revisor en gång om året.
Alla Fortum Markets Oy:s elavtal är ursprungscertifierade. När vår företagskund tecknar ett elavtal med oss köper vi en mängd ursprungsgarantier som motsvarar den mängd el som vår kund förbrukar. På så sätt kan kunden vara säker på att den mängd el som motsvarar företagets förbrukning har producerats utan koldioxidutsläpp. Alla våra företagskunder kan också lägga till tilläggstjänsten Fortum Yritys Alkuperä till sitt elavtal. I det här fallet produceras elen från förnybara energikällor, det vill säga vatten-, vind- eller solkraft.
Från och med år 2022 kan storkunder (förbrukning över 200 000 kWh/år) välja att införskaffa residual mix, som innehåller el producerat med kärnkraft och fossila bränslen samt den del av elproduktion med förnybara bränslen, som inte sålts separat med ursprungsgaranti.
Allmänna frågor om el
Varför varierar elpriset?
Elpriset påverkas av vädret, vattensituationen, bränslepriserna på världsmarknaden och många andra internationella faktorer. Priset på börsel var högt under vintern, men under våren har det sjunkit. Kriget i Ukraina har drivit upp priserna på naturgas och stenkol, vilket har en direkt inverkan på elpriset. Eftersom elen har blivit dyrare i Mellaneuropa stiger priset på importerad el även i Finland. Den låga nivån i vattenmagasinen i Sverige och Norge har också bidragit till att elpriset har stigit. Priserna i Norden är dock betydligt förmånligare än i Mellan- och Sydeuropa. Under de senaste tio åren har vi också fått vänja oss vid exceptionellt låga elpriser.
Läs mer om anledningarna till fluktuationer i elpriset.
Vad består elpriset av?
Elpriset består av tre ungefär lika stora delar: elenergi, elöverföring och skatter. Priset på elenergi fastställs utifrån den förbrukade mängden c/kWh (cent per förbrukad kilowattimme). Företag kan påverka priset på elenergi genom att minska och effektivisera förbrukningen och välja det elavtal som passar företaget bäst. Det lokala överföringsbolaget ansvarar alltid för elöverföringen och du kan inte påverka valet av överföringsbolag. I överföringsavgiften ingår en grundavgift för underhåll av elnäten och en avgift för överföring av den elenergi som ditt företag förbrukar. Dessutom betalas skatter på elenergi och elöverföring.
Vad är skillnaden mellan elförsäljare och elnät?
Ditt företag kan köpa el från en valfri försäljare var som helst i Finland. Du betalar den elförsäljare du väljer för den el som ditt företag använder. Det lokala överföringsbolaget, som äger elnätet i området, ansvarar alltid för elöverföringen. Överföringsbolaget tar ut en avgift av ditt företag för överföringen av den elenergi du förbrukar och en grundavgift för underhåll av elnäten. Du kan inte byta överföringsbolag.
Serviceprislista
Här finns kundtjänstens uppdaterade serviceprislista och en fullmaktsmall för företagskunder.
Vi ger ditt företag omfattande service även när ni flyttar
En företagsflytt är ofta ett stressigt projekt som sker i flera steg, vare sig det är ett litet kontor eller en stor organisation som ska flytta. Oavsett om du är ny kund eller långvarig partner hos oss kan vi smidigt erbjuda dig ett elavtal för ditt företags förändrade situation.
Är du redan kund hos oss?
Kom ihåg att kontakta vår kundtjänst vid en flytt, så överför vi smidigt och enkelt ditt avtal till det nya förbrukningsstället.
Kontakta vår kundtjänst
Ska ni flytta, men elavtalet är ännu öppet?
Ett bekymmer mindre – ingå enkelt ett elavtal för de nya lokalerna direkt på vår webbplats.