Kun haluat hoitaa yrityksesi tai taloyhtiön sähköasioita, Milo ja yritysneuvojamme auttavat sinua täällä.
Chat-palvelut
Tarjoamme asiakaspalvelua chatissä, jossa sinua palvelee chatbot Milo kellon ympäri sekä asiakasneuvojat maanantaista perjantaihin klo 9-17.
Helppoa ja nopeaa
Chat eli verkkokeskustelu päihittää monessa tilanteessa puhelinsoiton ja sähköpostin. Saat vastaukset saman tien, ja voit tallentaa keskustelun.
Turvallista asiointia
Chatissä voi myös hoitaa esimerkiksi laskuun liittyviä toimeksiantoja. Pankkitunnistautuminen tai Oma Fortum -tunnuksen käyttö varmistaa, että sinä olet juuri sinä.
Kiitos, kun käytät ahkerasti!
Käyttämämme teknologia pohjautuu tekoälyyn. Mitä enemmän keskusteluja käydään, sitä hienommin botti oppii antamaan juuri sinua palvelevia vastauksia.
Näin chatti toimii
Verkkokeskustelun ruudulla aloittaa yleensä chattirobotti Milo, tiedustellen voiko auttaa sinua.
Keskusteluruutu avautuu puhelimessa koko ruudun kokoiseksi ja tietokoneella löydät sen sivun oikeasta laidasta.
Kirjoita keskusteluruutuun kysymyksesi Milolle yksinkertaisin selkein sanoin, yksi asia kerrallaan, niin saat nopeiten vastauksia kysymyksiisi.
Ruudun merkkien toiminnot:
- nuoli: pienentää keskusteluruudun
- rasti: mahdollistaa keskustelun päättämisen. Sen jälkeen voit myös antaa palautetta chatin onnistumisesta.
- kysymysmerkki: mahdollisuus tallentaa tai poistaa käyty keskustelu.
Chatbot Milo
Milo on asiakaspalvelurobotti, joka palvelee sinua ahkerasti koska vain, myös viikonloppuisin ja pyhäpäivinä. Milo on siitä kiva kaveri, että se myös oppii vastaamaan aina paremmin, mitä enemmän hänelle esitetään kysymyksiä. Maanantaista perjantaihin klo 9-17 Milo voi myös ohjata sinut käymään verkkokeskustelua asiakasneuvojan kanssa.
Milo myös suorittaa omaan sopimukseesi liittyviä toimeksiantojasi, kuten
- näyttää alkavan sopimuksesi aloituspäivän
- vaihtaa pyynnöstäsi sähkösopimuksesi tuotantomuodon aurinkoenergiaan (Aurinkovalinta -lisäpalvelu)
- näyttää verkkoyhtiösi, johon voit olla yhteydessä sähkön vikatilanteissa
- näyttää avoimet laskusi (laskua ei ole maksettu tai maksu ei ole vielä siirtynyt Fortumin tilille)
- siirtää kertaluonteisesti sähkölaskusi eräpäivää (tee muutospyyntö ennen eräpäivää)
- näyttää laskuhistoriasi (summat ja eräpäivät).
Jotta Milo löytää sopimukseesi liittyvät tiedot, se pyytää sinua tunnistautumaan. Voit käyttää Oma Fortum -tunnusta tai pankki/mobiilitunnistautumista.
Live chat – chattää asiakasneuvojan kanssa ma-pe klo 9-17
Askarruttaako jokin asia sopimusta tehdessä? Halutako pysyviä muutoksia laskutusrytmiin? Jäikö vanhan kodin sopimus päättämättä uuteen muutettaessa?
Kirjoita chat-ruutuun "asiakaspalvelu" niin Milo siirtää sinut asiakaspalveluun ja voit jatkaa chat-keskustelua asiakasneuvojan kanssa.
Jos asiakaspalvelu on ruuhkautunut, siitä on tieto chat-ruudussa. Botti jatkaa palveluaan asiakaspalvelun aukiolosta ja palvelutilanteesta huolimatta joka päivä kellon ympäri. Monia asioita voit hoitaa myös Oma Fortum -palvelussasi.
Yritysasiakkaiden palvelu myös chatissä
Chat-palvelusta kysyttyä
Mitä chatbot ja live chat -termit tarkoittavat?
Chatbot on lyhenne termistä chat robot, eli keskustelurobotti. Kun esität kysymyksen robotille, se etsii laajasta tietovarastostaan parhaiten sopivia vastauksia kysymykseesi ja tarjoaa niitä sinulle chat-ruudulla. Fortumin botti Milo osaa myös tehdä toimeksiantoja sopimukseesi liittyen.
Live chat tarkoittaa ihmisten välistä verkkokeskustelua.
Miksi en saa vastausta kysymykseeni?
Pahoittelemme, että Milo ei aina osaa vastata. Syy on sama kuin ihmisten välisessäkin kommunikaatiossa
- Milo ei osaa tulkita kysymystäsi oikein
- tai Milo ei tiedä (=löydä tietovarastostaan) vastausta kysymykseesi.
Botin käyttämä teknologia on vielä suhteellisen uutta eikä suomen kieli ole sille kaikkein helpointa ymmärtää. Fortumin botti on kuitenkin kehittyvä palvelu, ja mitä enemmän sitä käytetään, sitä paremmin se oppii tulkitsemaan kysymyksiä oikein. Asiakaspalvelumme chat-tiimi analysoi botin onnistumisia ja sinne tulevia kysymyksiä, sekä täydentää ja hioo valmisvastauksia tietovarastoon.
Vinkki: käytä lyhyitä lauseita, tuttuja sanoja ja kysy vain yksi asia kerrallaan.
Miksi Fortumilla on chatbot käytössä?
Fortum haluaa olla edelläkävijöiden joukossa ja tarjota asiakkailleen myös botti-vaihtoehdon. Tutkimusten mukaan monet haluavat välttää asioinnissaan henkilökohtaisia kontakteja, ja pyrkivät selvittämään asioita omatoimisesti. Tähän botti sopii mainiosti. Lisäksi botti palvelee asiakkaitamme kellon ympäri.
Miten pääsen suoraan verkkokeskusteluun asiakaspalvelun kanssa?
Live Chatin aukioloaikana kirjoita chat-ruutuun: asiakaspalvelu
Mitä Milo osaa tehdä sellaista, mitä muutoin verkkopalveluissa ei ole?
Chatbot on virtuaalinen asiakaspalvelija, se pyrkii löytämään täsmävastauksen kysymykseesi. Se harkitsee tarpeesi, ja ohjaa sinut lukemaan lisää, kirjatumaan palveluun tai ehdottaa siirtymistä asiakaspalvelun verkkokeskusteluun.
Kun olet sivustolla Oma Fortum tai pankkitunnistuksella tunnistautuneena, Milo voi hoitaa toimeksiantona sinulle kertaluonteisen eräpäivän siirron. Se tarkistaa laskusi eräpäivän ja maksujen tilan, ja kertoo mikäli eräpäivän siirto onnistuu ja toteuttaa siirron, kun vahvistat toimeksiannon. Eräpäivän siirtoa ei voi tehdä digitaalisesti muualla kuin chatissä.
Miksi en näe chat-ruutua joka sivulla?
Olemme sijoittaneet chat-ruudun sellaisille sivuille, joiden aiheista chatbot Milo sekä live-chatissä keskustelevat asiakaspalvelijamme voivat parhaiten auttaa.
Voit antaa Milolle vinkin, jos olisit halunnut keskustella jollain toisella sivulla. Kopioi selaimesi osoiteriviltä sivun osoite, ja liitä se chat-keskusteluun pyynnön kera. Myös muut chatiin liittyvät palautteet ja toiveet voit kirjoittaa chat-ruutuun.