Olet saanut meiltä viestiä uusista sähkönmyynti- (SME2024) ja/tai sähköntoimitusehtojen STE2024) muutoksesta. Lue usein kysyttyä näistä alta.
Usein kysytyt kysymykset
Täältä löydät Asiakaspalveluumme, Muuttopuhelimeen sekä Energiatiimille esitetyt useimmiten kysytyt kysymykset, sekä vastauksia niihin.
SME2024 ja STE 2024 muutokset
Usein kysyttyä sähkönmyynti - ja toimitusehtojen 2024 muutoksesta
Eihän laskut muutu sähköiseksi?
Ehtomuutos ei vaikuta laskuihin (sähköinen / paperilasku).
Sähkönmyyjä voi lähettää sopimusvahvistukset sekä hinta- ja ehtomuutosilmoitukset jatkossa ensisijaisesti sähköisesti (liitteen kohdat 1.17. ja 8.8.). Muutoksella halutaan edistää sähköistä asiointia. Asiakkaalla on kuitenkin oikeus niin halutessaan myös maksuttomaan paperiseen asiointiin. Ehtojen käyttöönoton jälkeen Fortum siirtyy viestimään asiakkailleen ensisijaisesti sähköpostin välityksellä, ellei asiakas ole erikseen ilmoittanut, että haluaa paperisen asioinnin.
Onko sopimus päättymässä 1.12.2024?
Sopimus ei pääty 1.12. vaan silloin päivittyvät uudet sopimusehdot voimaan. Muutetut ehtokohdat löydät kirjeen tai sähköpostin liitteestä.
Miten toimin, kun minulla ei ole sähköpostiosoitetta?
Jos sinulla ei ole sähköpostiosoitetta tai jos sähköpostiosoite ei ole tiedossamme, saat sopimusviestinnän ilmoitukset postitse jatkossakin. Jos kuitenkin haluat sähköisen sopimusviestinnän voit päivittää yhteystietosi osoitteessa fortum.fi/viestiasetukset tai soittaa asiakaspalvelumme numeroon 0200 19000 (ma-pe klo 8-17).
Sain kirjeen liittyen sähköntoimitus- ja sähkönmyyntiehtojen muuttumisesta. Edellyttääkö kirje minulta joitain toimia?
Päivitetyt toimitusehdot eivät itsessään edellytä sinulta mitään toimia. Mutta mikäli haluat paperisen asioinnin, sinun tulee päivittää tieto OmaFortum-palvelun viestiasetuksissa.
Tiedon voi myös ilmoittaa soittamalla asiakaspalvelumme numeroon 0200 19000 (ma–pe klo 8–17).
Voinko irtisanoa sopimuksen muutoksen johdosta?
Mikäli haluat irtisanoa toistaiseksi voimassa olevan sähkösopimuksesi, sinulla on oikeus tehdä se 14 vuorokauden irtisanomisajalla. Määräaikaista sopimusta ei kuitenkaan voi irtisanoa muutoksen johdostaa.
Askarruttaako määräaikaisen sähkösopimuksen sitovuus?
Määräaikainen sopimus on sitova sopimuskauden ajan, tuoden sinulle ennustettavuutta sähkön hintaan.
Lue lisää siitä, miksi määräaikaista sopimusta ei voi vaihtaa kesken sopimuskauden.
Kaikki sopimukseesi liittyvät asiat Oma Fortumissa
Oma Fortum -sovellus on näppärä apuri kotisi sähköasioiden hoitoon.
Oma Fortum -palvelussa:
✓ Voit muuttaa laskutusväliä
✓ Seuraat sähkönkäyttösi kilowatteina ja euroina
✓ Löydät kaikki sopimustiedot ja laskut
✓ Aktivoit helposti e-laskun
Avaa Oma Fortum
Kysymyksiä ja vastauksia arvonlisäveron noususta 1.9.2024
Miksi Oma Fortum -palvelussa näkyy sopimukseni aloituspäivänä 1.9.2024, vaikka määräaikainen sähkösopimukseni on alkanut jo aiemmin ?
Alv:n muutoksen myötä kaikkien kuluttaja-sopimuksien verolliset hinnat ovat muuttuneet 1.9.2024 alkaen. Määräaikaisten sopimusten osalta tämä näkyy Oma Fortum -palvelussa siten, että sopimuksesi olisi alkanut vasta 1.9.2024 (uuden hinnan tultua voimaan), vaikka sopimuksesi onkin alkanut jo aiemmin. Päättymispäivään tämä ei vaikuta.
Miten arvonlisävero muuttuu?
Eduskunnan hyväksynnällä yleinen arvonlisävero (ALV) nousee nykyisestä 24 prosentista 1.9.2024 alkaen 25,5 prosenttiin. Tämä koskee myös kaikkia Fortumin palveluja - sekä määräaikaisia että toistaiseksi voimassa olevia sopimuksia
Milloin arvonlisävero muuttuu?
1.9.2024 lähtien.
Miksi aiemmin saamassani sopimusvahvistuksessa on eri hinta kuin Oma Fortumissa jai laskulla 1.9.2024 alkaen?
Eduskunnan päätöksen mukaisesti yleinen arvonlisäverokanta muuttuu 1.9.2024, jonka jälkeen käytetyn sähkön ja lisäarvopalveluiden arvonlisävero on 25,5%. Uusi arvonlisävero näkyy automaattisesti sopimustesi hinnoissa 1.9.2024 jälkeen.
31.8.2024 saakka tapahtuvan sähkönkulutuksen ja tuotteiden laskutuksessa noudatetaan nykyistä 24 prosentin arvonlisäverokantaa.
Mikäli sopimuksesi (esim. sähkösopimus tai lisäarvopalvelu) on alkanut aikaisemmin kuin 1.9.2024 ja olet saanut sopimusvahvistuksen joka on päivätty ennen 1.8.2024, ovat hinnat sopimusvahvistuksella vielä sillä hetkellä voimassa olevan alv:n 24 % mukaiset. Muuttuneet hinnat näet Oma Fortum -palvelussa. Emme lähetä uutta sopimusvahvistusta.
1.9.2024 alkaen alv. 25,5 % näkyy Fortumin toistaiseksi voimassa olevien sekä määräaikaisten sähkösopimusten, tuotteiden ja palveluiden verollisissa hinnoissa. Muutos vaikuttaa mm. sähköenergian hintaan, sopimusten perus- ja kuukausimaksuihin, välityspalkkioon sekä Duo-sopimusten kulutusvaikutukseen.
Huomioitavaa on, että hinnanmuutoksen johtuessa lainsäädännön muutoksesta, määräaikaista sähkösopimusta ei voi irtisanoa tämän perusteella. Muutos perustuu yleisten sähkönmyyntiehtojen (SME 2014) kohtiin 8.4., 8.8 ja 8.9.
Muuttuuko nykyisen sopimukseni hinta
Kyllä muuttuu, sopimusehtojen mukaisesti alv-muutos koskee myös kaikkia nykyisiä sopimuksia ja näin ollen nykyisen sopimuksen hinta nousee alv-muutoksen vaikutuksen verran (noin 1,2 prosenttia).
Olen tehnyt määräaikaisen sopimuksen. Vaikuttaako arvonlisäveron muutos myös sen hintaan?
Kyllä vaikuttaa, sopimusehtojen mukaisesti alv-muutos koskee myös kaikkia nykyisiä sopimuksia, mukaan lukien määräaikaisia sopimuksia, joiden hinta nousee alv-muutoksen vaikutuksen verran (noin 1,2 prosenttia).
Milloin uusi arvonlisävero näkyy hinnoissa?
Uusi arvonlisävero 25,5 prosenttia näkyy automaattisesti hinnoissa 1.9.2024 lähtien.
Minkä arvonlisäveron nettisivuilla näkyvät uusien sopimusten hinnat sisältävät?
Nettisivuilla näkyvät uusien sopimusten hinnat sisältävät kulloinkin voimassa olevan arvonlisäveron, 31.8.2024 asti 24 prosenttia. Uusi arvonlisävero 25,5 prosenttia näkyy automaattisesti hinnoissa 1.9.2024 lähtien.
Nousevatko sähkösopimusten hinnat enemmän kuin arvonlisäveron nousun verran?
Arvonlisäveron muutos siirtyy suoraan sellaisenaan Fortumin sähkösopimusten hintoihin 1.9.2024 lähtien - hinnat nousevat täsmälleen alv-muutoksen suoran vaikutuksen verran (noin 1,2 prosenttia).
Mistä näen arvonlisäveron muutoksen vaikutuksen sähkösopimukseni hintaan?
Näet uuden hinnan laskuillasi sekä Oma Fortum -palvelussa 1.9.2024 lähtien. Uudessa sopimuksessa näet uuden arvonlisäveron mukaisen hinnan myös sopimusvahvistukselta.
Sähkösopimuksista kysyttyä
Voiko määräaikaisen sopimuksen vaihtaa tai päättää ennen sopimuksen päättymistä?
Sähkösopimus on sopimus siinä missä muutkin sopimukset ja ne sitovat molempia osapuolia, niin sähkönmyyjää kuin asiakasta. Määräaikaista sopimusta ei siis voi lähtökohtaisesti irtisanoa puolin eikä toisin.
Määräaikaisen sähkösopimuksen sitovuus liittyy sopimuksessa sovittuun sähkön kiinteään hintaan. Jotta voimme tarjota sinulle kiinteähintaista sähköä, olemme ostaneet sinun ennakoitua sähkön käyttöäsi vastaavan määrän sähköä jo valmiiksi. Kiinteä hinta tuo sinulle ennustettavuutta, sillä sähkön hinta ei muutu sopimuksen voimassaoloaikana.
Lue lisää sopimuksesta ja siitä, miten sen hinta muodostuu.
Miten osaan valita oikean sähkösopimuksen?
Voit vertailla sopimuksia fiksusti täällä.
Mitä sähkön siirto tarkoittaa ja sisältyykö se sopimukseen?
Ostamasi sähkö siirretään paikallisen sähkönsiirtoyhtiön verkossa kotiisi. Verkkoyhtiö eli sähkönsiirtoyhtiö veloittaa palvelusta oman hinnastonsa mukaisesti. Yleensä hinta muodostuu pääsulakkeen mukaisesta kiinteästä kuukausimaksusta sekä kulutukseen perustuvasta energian siirtomaksusta. Siirtoyhtiön laskulla peritään myös valtion keräämät energiaverot. (Joissain tapauksissa voit valita, että kaikki nämä osuudet laskutetaan Fortumin lähettämällä laskulla, esim. Caruna.)
Siirtoliiketoiminta ei ole Fortumin liiketoimintaa, eikä se siis sisälly Fortumin sopimukseen. Kuitenkin kun teet sähkösopimuksen Fortumin kanssa, siitä lähtee järjestelmistämme automaattisesti tieto keskitettyyn tiedonvaihtojärjestelmään eli Datahubiin, joka vahvistaa meille, että toimituksen aloitus on mahdollista. Jos kaikki on kunnossa, saat meiltä vahvistuksen, jossa näkyy paikallisen siirtoyhtiön nimi. On mahdollista, että saat verkkoyhtiöltäsi eri vahvistuksen, jossa vahvistetaan siirtosopimuksen alkaminen. Sinun ei tarvitse olla erikseen yhteydessä siirtoyhtiöön. On mahdollista, että saat verkkoyhtiöstäsi ennen toimituksen aloitusta pyynnön kuitata sähkön toimituksen aloitus. Tällä varmistetaan mahdollinen riski, että sähköttömään kohteeseen on jäänyt keittolevy tai joku muu turvallisuusriskin aiheuttava laite päälle.
Mistä löydän aurinkoenergian tai muun alkuperämerkityn sähkön hinnat?
Näet kaikki omat sopimuksesi ja hintasi Oma Fortum -sovelluksesta sekä -verkkopalvelusta. Kirjaudu Oma Fortumiin.
Kaikki Fortumin kuluttaja-asiakkaille myymä sähkö on lähtökohtaisesti hiilidioksiditonta sähköä. Jos haluat vaihtaa sopimuksesi alkuperän hiilidioksidittomaan mutta myös uusiutuvaan energiaan, voit vahvistaa alkuperäsi ostamalla sopimuksesi kylkeen Fortum 100 % aurinkoenergia tai 100 % uusiutuvan alkuperän. Voit tehdä tilauksen Oma Fortum -palvelussasi.
Tutustu alkuperävaihtoehtoihin ja alkavien sopimusten hintoihin:
- 100 % aurinkoenergiaa
- 100 % uusiutuvaa energiaa
Kilpailutin sähkösopimukseni ja valitsin Fortumin. Pitääkö minun irtisanoa vanha?
Uutena asiakkaana sinun ei tarvitse olla yhteydessä aikaisempaan sähkönmyyjäsi irtisanoaksesi sopimustasi heillä. Hoidamme tämän puolestasi osana asiakkuutesi alkamista Fortumilla.
Huom! Jos olet tehnyt sopimuksen toiseen sähkönmyyntiyhtiöön muuttona, ja valitset kuitenkin Fortumin, niin silloin sinun tulee kuitenkin perua muuttona tehty sopimus toiselle yhtiölle.
Mitä tarkoittaa "toistaiseksi voimassa oleva" ja "määräaikainen"?
Kun sopimus, vakuutus tai lisäpalvelu on voimassa toistaiseksi, se tarkoittaa että jompi kumpi osapuoli, ostaja tai myyjä voi irtisanoa sopimuksen päättymään koska vain. Sopimusehdoissa on irtisanomisajat kerrottu tuotekohtaisesti.
Kun sopimus on määräaikainen, esimerkiksi 24 kk, se tarkoittaa että se sitoo sekä ostajaa että myyjää 24 kuukautta. Asiakkaan hintariskiä pyritään pienentämään tarjoamalla asiakkaalle ostamisen yhteydessä lisäpalvelu, joka oikeuttaa joko vaihtamaan sopimuksen kesken kauden toiseen sopimukseen (Vaihtotakuu Fortum Takuu ja Tarkka-sopimuksille) tai mahdollistaa hintakiinnityksen hinnannousun varalle (Hintatakuu Fortum Tarkka-sopimukselle).
Mitä tarkoittaa, kun joissain sopimuksissa hinta on "c/kWh"?
Sopimuksen energiahinta koostuu siitä kuinka paljon sähköä käytät. Hintamerkintä tarkoittaa sitä, montako senttiä yksi käyttämäsi kilowattitunti maksaa. Mitä vähemmän käytät sähkölaitteita ja mitä energiatehokkaampia ne ovat (eli mitä vähemmän käyttävät energiaa), sitä vähemmän sähköstäsi maksat. Paikallinen verkkoyhtiö toimittaa meille kulutustiedon sähkömittariltasi laskutusta varten. Kun hinta on c/kWh, et maksa enempää etkä vähempää kuin mitä sähkönkäyttösi on.
Miksi joissain sopimuksissa on perusmaksu?
Perusmaksulla varmistetaan, että palvelut toimivat pitkällä tähtäimellä kaikille asiakkaille asiakkaan sähkön käytöstä riippumatta. Asiakaspalvelun palvelutaso pysyy hyvänä, verkkopalveluita ja sovellusta kehitetään, laskutus toimii kuten pitää ja laskutukseen liittyvät palvelut kehittyvät ajan myötä, asiakkaan tietosuoja ja muut lainsäädännön velvoittamat vaatimukset hoidetaan asianmukaisesti jne. Kuukausiveloitteisissa sähkösopimuksissa perusmaksu sisältyy kokonaishintaan.
Useimmin kysytyt kysymykset muuttotilanteessa
Olen jo tehnyt sopimuksen uuteen kotiin. Onkohan kaikki kunnossa?
Tarkistat alkavan sopimuksesi tiedot helposti vahvistukselta tai Oma Fortum -palvelusta.
Sopimustietojen tarkistaminen tilaus- ja sopimusvahvistukselta
Tärkeintä muuttovaiheessa on, että sähkösopimuksen tekeminen ei ole unohtunut ja sähköä tulee uuteen kotiin. Sitten kun tarkempaa tietoa uuden kodin sähkön kulutuksesta alkaa kertyä, on aika tarkistaa sinulle paras sopimus. Olet saanut meiltä tilausvahvistuksen, kun teit sopimukseen uuteen kotiin. Sen lisäksi olet saanut erillisen sopimusvahvistuksen toimituksen alkamisesta. Niistä löydät sähkösopimuksesi oleelliset tiedot sekä paikallisen verkonhaltijan nimen. Vahvistukset ovat tulleet joko sähköpostilla tai paperipostilla, valitsemasi lähetystavan mukaan. Verkkoyhtiö eli sähkönsiirtoyhtiö on saanut tiedon muutostasi automaattisesti, kun teit sopimuksen kanssamme. On mahdollista, että sähkönsiirtoyhtiö on lähettänyt sinulle erikseen vahvistuksen verkkopalveluistaan.
Näin tarkistat sopimustietosi Oma Fortumista
Oma Fortum -nettipalvelussa löydät uuden kodin sopimuksen tiedot kohdasta "Sopimukset" Oma Fortum puhelinsovelluksessa on tiivistelmä sopimuksen oleellisista tiedoista, kuten hinnat ja voimassaolo. Sovelluksesta on suora yhteys Oma Fortumin nettipalveluun katsomaan kaikki tiedot, jos joku kaipaamasi tieto jäi uupumaan. Sovellus ja nettipalvelu käyttävät samaa Oma Fortum tunnustasi, joten siirtymä palveluiden välillä on matkapuhelimella joustavaa.
Minä päivänä sähköntoimitus uudessa kodissa alkaa?
Toimitus alkaa samana päivänä kuin Fortumin sähkösopimus alkaa. Paikallinen sähköverkkoyhtiö toimittaa meiltä ostamasi sähkön uuteen kotiisi.
Aloituspäivä tilaus- ja sopimusvahvistuksella
Sähköpostistasi pitäisi löytyä sekä tilaus- että sopimusvahvistus. Tilausvahvistuksesta näet toivomasi aloitusajan ja sopimusvahvistuksesta sen päivän, jolle verkkoyhtiön kanssa toimituksen alkaminen on voitu vahvistaa. Useimmiten asiakkaan toivoma aika onnistuu.
Vahvistus hukassa?
Jos sähköpostissa ei näy vahvistuksia, tarkista roskapostikansiosi. On myös mahdollista, että olet valinnut tilauksen yhteydessä vahvistuksen paperipostina. Ovatko vahvistukset mahdollisesti menneet edelliseen osoitteeseesi? (Muista osoitteenmuutos Postiin!)
Näin sopimuksen alkaminen näkyy Oma Fortumissa
Oma Fortum -nettipalvelussa löydät uuden kodin sopimuksen tiedot kohdasta "Sopimukset". Toistaiseksi voimassa olevasta sopimuksesta näytetään sopimuksen alkamispäivä, eli sähköntoimituksen aloituspäivä. Määräaikaisen sopimuksen osalta sopimuskausi näyttää aloitusajan. Oma Fortum puhelinsovelluksessa löydät myös sopimuksen alkuajan helposti. Jos aloituspäivä ei näy, tarkista vielä sopimus-sivun linkistä, joka ohjaa katsomaan lisätietoja sopimuksesta.
Energiankulutustiedot: Melko pian sähköntoimituksen alkamisen jälkeen paikallisen sähköverkon haltija, eli sähkönsiirtoyhtiö alkaa toimittaa meille uuden kotisi mittaustietoja tunnin tasolla ja alat nähdä sähkönkulutuksesi tiedot sekä netissä että sovelluksessa.
Miksi sähköt eivät toimi?
Jos sähkösopimus on astunut voimaan, mutta kodissa ei ole sähköä, kyseessä on tekninen vika tai sähköjä ei ole kytketty päälle.
Sähköjen kytkeminen
Tarkista ensin sulakkeet ja pääkytkimen asento ja napsauta päälle tarvittaessa. ON=päällä, OFF=kiinni.
Onko uudella kodilla takanaan pitkä elämä? Jos omakotitalossa on laajennusosia tai erillisiä rakennuksia, sulaketauluja voi olla useita. Lisäksi voi olla erillinen pääkeskus, joka voi olla vaikkapa kellarissa tai sijoitettuna ulkoseinään tai tontilla olevaan sähköpylvääseen.
Jos ongelma ei korjaannu, tarkista myös oletko saanut paikalliselta sähkönsiirtoyhtiöltä eli verkonhaltijalta tekstiviestiä tai sähköpostia? Pyydetäänkö viestissä turvallisuussyistä erillistä vahvistusta, että sähköt voi kytkeä päälle?
Sähkökatkot
Joskus vaan on huono tuuri, ja sähkönsiirtoyhtiön suunniteltu verkon huoltotyö tai esimerkiksi myrskyn aiheuttama yllättävä katko tulee juuri muuton keskelle. Oletko saanut sähkönsiirtoyhtiöltä ilmoitusta suunnitellusta sähkökatkosta alueellasi? Kurkkaa sähköpostit ja tekstiviestit. Voit myös tarkistaa verkkoyhtiösi vikakartalta, onko kotisi laajemman katkoksen piirissä.
Mistä apua?
Jos Fortumin sähkönmyyntisopimuksesi on astunut voimaan, niin sähköntoimitus paikalliselta sähkönsiirtoyhtiöltä pitäisi alkaa viimeistään samaan aikaan. Jos syy ei selviä, pyydä lisätietoa siirtoyhtiöltäsi. Sähkönsiirtoyhtiön eli paikallisen verkonhaltijan nimen löydät esim. Fortumin sopimusvahvistukselta.
Energiankäytön seuranta Oma Fortumissa
Kotisi sähkönkulutus näkyy Oma Fortum sovelluksessa ja nettipalvelussa yleensä seuraavana päivänä. Tiedot ovat tunnin tarkkuudella. Voit siis myös jälkikäteen nähdä siellä tunnit, jolloin sähköt ovat olleet pois päältä. Joskus kulutus näyttää nollaa, vaikka sähköt ovatkin jo palautuneet. Tämä voi johtua siitä, että kulutustietoa ei ole voitu välittää meille automaattisesti. Nämä tiedot kuitenkin korjaantuvat Oma Fortumiin myöhemmin, kun sähkönsiirtoyhtiö pääsee lähettämään kulutustiedot järjestelmäämme raportointia ja laskutusta varten.
Onkohan vanhan kodin sähkösopimus jo päättynyt?
Jos edellisen kodin sopimuskin oli Fortumilta, tarkistat sopimuksen tilan helposti Oma Fortumista.
Vanhan kodin sopimus Oma Fortumissa
Oma Fortum -nettipalvelussa vanhan kodin sopimus näkyy niin kauan kunnes päättäminen on tilattu. Jos olet ilmoittanut sopimuksen päättymisestä, näet merkinnän "sopimus päättymässä". Kun sopimus on päättynyt, sitä ei enää näy sopimussivullasi. Löydät kuitenkin myös edellisen kotisi sähkölaskut arkistoituna Oma Fortumissa.
Oma Fortum -sovelluksessa näet vielä 3 kuukautta sopimuksen päättymisen jälkeenkin tiedot vanhan kodin sopimuksestasi, ennen kuin ne poistuvat palvelusta.
Loppulasku
Laskutus on sopimuskohtaista. Kun sopimus vanhassa kodissa loppuu, saat siitä viimeisen laskun, eli loppulaskun. Uuden kodin lasku muodostuu siis eri laskulle kuin vanhan kodin lasku. Jos olet saamassa palautusta maksun sijaan, ilmoita meille tilinumero, johon hyvitys lähetetään. Ole aina tarkkana, että kyseessä on varmasti Fortumin tarjoama palvelu eikä huijaussivusto. Ohjeet tilinumeron ilmoittamiseen löydät täältä: fortum.fi/hyvitystili
Sähkönsiirtosopimuksen päättäminen
Kun sähkösopimuksesi Fortumilla on ilmoitettu päätettäväksi muuton vuoksi, siitä menee automaattisesti tieto myös paikalliselle jakeluverkon haltijalle, eli sähkönsiirtoyhtiölle. Sinun siis ei tarvitse erikseen päättää sähkönsiirtosopimusta, kun olet ollut sähköasiakkaamme sekä aiemmassa että uudessa osoitteessasi.
Vanha sopimus päätyi vaikka en siitä erikseen ilmoittanutkaan. Miten se on mahdollista?
Samassa toimitusosoitteessa ei voi olla samanaikaisesti kahta sähkösopimusta. Jos uusi asukas on muuttanut vanhaan kotiisi ja tehnyt sinne sähkösopimuksen, sinun sähkö- ja siirtosopimuksesi päätetään automaattisesti.
Milloin ensimmäinen uuden kodin lasku tulee?
Muuton jälkeen laskutusrytmi muuttuu ja samalla myös vuotuinen laskujen määrä voi vaihtua.
Näin laskutusrytmi muodostuu
Laskujen lukumäärä perustuu arvioituun sähkön vuosikulutukseen.
- Pieni kulutus -> 4 laskua vuodessa. Ensimmäinen laskusi tulee todennäköisesti aikaisintaan 3 kk sopimuksen alkamisesta.
- Keskikokoinen kulutus -> 6 laskua vuodessa. Ensimmäinen laskusi tulee aikaisintaan 2 kuukauden kuluttua sopimuksen alkamisesta.
- Suuri kulutus -> 12 laskua vuodessa. Laskut tulevat kuukausittain, kunkin kuukauden päätyttyä.
Eräpäivävalinta ei ole mahdollinen. Laskutusrytmillä varmistetaan laskutuksen selkeys. Näin esimerkiksi sähkönkäyttö voidaan eritellä laskulla kuukausikohtaisesti täysinä kuukausina.
Jos sinulla on tarve muuttaa pysyvästi laskujen lukumäärää, pyydä asiakaspalveluamme tekemään muutos. Asiakaspalvelu vastaa chatissä maanantaista perjantaihin klo 9-17. Kirjoita chat-ruutuun "asiakaspalvelu chat"
Laskujen lukumäärätieto Oma Fortumissa
Oma Fortum palvelusta sekä puhelinsovellukselta löydät laskujen lukumäärän, kun klikkaat auki "Sopimukset".
Miksiköhän sain sähkölaskun muualta, vaikka sopimukseni on Fortumilta?
Samassa osoitteessa ei voi vahingossakaan olla kahta eri sähkönmyyntisopimusta. Toinen laskusi on varmastikin lasku sähkönsiirrosta.
Mikä on sähkönsiirtoyhtiö?
Paikallinen sähkönsiirtoyhtiö on se yritys, joka omistaa sähkönjakeluverkon, kunnossapitää sitä, siirtää meiltä ostamasi sähkön kotiisi, huolehtii sähkön mittauksen oikeellisuudesta ja toimittaa meille kotisi sähkönkulutustiedot laskutusta ja kulutusraportointia varten. Jos siirtoyhtiösi on Caruna, tarjoamme sinulle mahdollisuuden yhteislaskutukseen. Silloin saat yhdellä laskulla myynnin ja siirron osuuden.
Kiinnostaako kokonaiskustannusten seuranta Oma Fortumissa?
Vaikka saisitkin kaksi erillistä laskua, voimme kotisi sijainnista riippuen tarjota sinulle mahdollisuuden kokonaiskustannusten seurantaan Oma Fortum -sovelluksessa. Saamme nimittäin joiltakin sähkönsiirtoyhtiöiltä tiedon sähkönsiirron kuluistasi, joten pystymme tarjoamaan kokonaisnäkymän sähkökustannuksiisi kunkin kuukauden alusta. Olet palvelun piirissä, jos verkkoyhtiösi on
- Caruna (mm. Espoon seudun ja Joensuun seudun kuntia)
Yhteystietojani sopimuksella pitää korjata. Miten se onnistuu?
Kiitos, kun olet tarkkana! On erittäin tärkeää, että yhteystietosi ovat oikein asiakasjärjestelmässämme.
Tietojen päivittäminen Oma Fortumissa
Sähkönkäyttöpaikan tiedot Oma Fortumissa
- tarkoittaa sitä osoitetta, missä sähköä käytetään. Sähkösopimus perustuu aina sähkönkäyttöpaikan osoitteeseen.
Asiakastiedot Oma Fortumissa
- Asiakkaan osoite, sähköposti ja puhelinnumero tarkoittavat yhteystietoja, jonne lähetämme sinua koskevat vahvistukset, kirjeet, laskut jne. Näitä tietoja voit päivittää Oma Fortumissa.
Ilmoita poikkeava laskutusosoite asiakaspalveluun
Jos haluat laskun tulevan sinulle johonkin muuhun kuin asiakkaan osoitteeseen, ei erillistä laskutusosoitetietoa voi antaa Oma Fortumissa. Pyydä asiakaspalveluamme tekemään muutos. Asiakaspalvelu vastaa chatissä maanantaista perjantaihin klo 9-17. Kirjoita chat-ruutuun "asiakaspalvelu chat"
Sähköpostiosoitteen päivitys
Huomaa, että Oma Fortum -tunnuksen tai salasanakyselyyn käytettävän sähköpostin muutos ei vaikuta asiakastiedoissa antamaasi sähköpostiin tai päinvastoin.
Haluan muutoksia sopimukseeni. Miten toimin?
Tarkista tästä mitä voit tehdä verkossa. Voit myös keskustella chatissä tai soittaa asiakaspalveluumme.
Muutokset sähkösopimukseen
- Jos Fortum-sähkösopimuksesi on toistaiseksi voimassa oleva (ei määräaikainen), niin voit vaihtaa toiseen Fortumin sähkösopimukseen. Uusi sopimus voi alkaa nopeimmillaan 14 päivän kuluttua. Löydä itsellesi sopivin sähkösopimus tästä.
- Jos sinulla on määräaikainen 2-vuotinen sähkösopimus ja siihen hankittuna lisäpalvelu Fortum Vaihtotakuu, voit hyödyntää vaihtotakuun sopimusehtojen mukaisesti ensimmäisen vuoden jälkeen, eli vaihtaa toiseen edullisempaan määräaikaiseen sopimukseen.
- Jos haluat vaihtaa sähkösopimuksesi alkuperän aurinkosähköön tai 100% uusiutuvaan, voit ostaa alkuperämuutoksen Oma Fortum -nettipalvelusta.
- Jos haluat muita muutoksia sopimukseesi, pyydä asiakaspalveluamme tekemään muutos. Asiakaspalvelu vastaa chatissä maanantaista perjantaihin klo 9-17. Kirjoita chat-ruutuun "asiakaspalvelu chat"
Muutokset vakuutussopimuksiin
- Jos uusi kotisi on kerrostalohuoneisto, voit ottaa sinne kotivakuutuksen. Jos sinulla oli Fortum Kotivakuutus jo ennestään, ole asiakaspalveluun yhteydessä ja siirrä kotivakuutus uuteen kotiin. Vakuutus ei siirry automaattisesti.
- Jos haluat peruuttaa kotivakuutuksen, tee sekin asiakaspalvelussamme.
- Voimassa oleva kotivakuutus näkyy Oma Fortum -palvelussasi sekä netissä että sovelluksessa.
Asiakaspalvelu vastaa chatissä maanantaista perjantaihin klo 9-17. Kirjoita chat-ruutuun "asiakaspalvelu chat".
Olen Fortumin asiakas ja muutan. Miten siirrän sopimukseni uuteen osoitteeseen?
Fortumin asiakkaan muuttoilmoituksen tekeminen verkossa on nopeaa ja ketterää.
✓ hinta ja sopimusehdot säilyvät samana uudessa kodissasi
✓ sähkösopimuksen siirto uuteen osoitteeseen onnistuu helposti ja vaivattomasti
✓ valitse samalla vanhan kotisi sähkösopimuksen jatkaminen tai päättäminen
Fortum Asiakasetu:
✓ muuttajalle perusmaksut 0€ puoleksi vuodeksi!
- Tee muuttoilmoitus, näet edun automaattisesti sähkölaskullasi.
Olen Fortumin asiakas ja muutan. Voinko tehdä uuden sopimuksen uuteen kotiin?
Kyllä voit. Kerro kotisi tiedot ja toiveesi - näet sinulle sopivimmat vaihtoehdot. Aloita testi.
Huom! Mikäli et halua solmia uutta sähkösopimusta uuteen kotiin, tee Fortumin asiakkaan muuttoilmoitus. Fortumin asiakkaan muuttoilmoituksen tekeminen verkossa on nopeaa ja ketterää.
✓ hinta ja sopimusehdot säilyvät samana uudessa kodissasi
✓ sähkösopimuksen siirto uuteen osoitteeseen onnistuu helposti ja vaivattomasti
✓ valitse samalla vanhan kotisi sähkösopimuksen jatkaminen tai päättäminen
Fortum Asiakasetu:
Muuttajalle perusmaksut 0€ puoleksi vuodeksi!
- Tee muuttoilmoitus, näet edun automaattisesti sähkölaskullasi.
Voinko siirtää sopimuksen puolison tai asuinkumppanin nimiin?
Huom! Ethän solmi sopimusta muuton perusteella, jos taloutesi ei ole muuttamassa. Jos nykyinen sopimus Fortumilla on päätetty aiheettomasti muuton perusteella, edellytämme sen palauttamista alkuperäiselle tuotteelle ja sopimuksen haltijalle.
Hinnoista, laskutuksesta ja maksamisesta kysyttyä
Laskutuksesta kysyttyä
Milloin saan ensimmäisen laskun?
Laskutamme sähkökulutuksesta aina jälkikäteen. Sopimusta laskutetaan kuukausittain. Ensimmäisen laskun saat sopimuksen alkamisen jälkeisen kuukauden alkupuoliskolla. Sopimuksesi laskutusrytmin voit tarkistaa ja halutessasi muuttaa Oma Fortum -palvelussa Sopimukset-osiossa.
Voinko muuttaa laskutusväliäni?
Kaikki Fortumin uudet asiakkaat saavat automaattisesti laskun 12 kertaa vuodessa.
Voit muokata laskutusväliä omatoimisesti Oma Fortum -palvelussa:
- Valitse Oma Fortum -palvelussa Sopimukseni-valikko
- Klikkaa avataksesi oman sähkösopimuksesi tiedot
- Paina Hallinnoi sähkösopimusta -linkkiä
- Napsauta Vaihda laskutusväliä -painiketta
- Valitse mieleisesi laskujen lukumäärä (4, 6 tai 12 laskua vuodessa).
- Tallenna valintasi
Miksi sain laskun kahdelta eri sähköyhtiöltä?
Saat kaksi erillistä laskua, toisen sähkön myynnistä ja toisen sähkön siirrosta. Fortum laskuttaa sinua sähkön myynnistä ja paikallinen verkkoyhtiösi sähkönsiirrosta. Jos paikallinen verkkoyhtiösi on Caruna, saat yhteislaskun sähkön myynnistä ja sähkönsiirrosta.
E-lasku on helppo ja vaivaton tapa vastaanottaa laskuja ja maksaa verkkopankissasi.
Voinko nähdä jostain etukäteen tulevan laskun kokoa?
Oma Fortum -palvelusta näet helposti, paljonko kustannusta on syntynyt kuluvan kuukauden ajalta. Jos laskutuksesi tapahtuu harvemmin, niin ei hätää: voit selata syntynyttä kustannusta myös edellisten kuukausien ajalta.
Lue lisää myös Oma Fortum puhelinsovelluksesta.
Miten saan kopion laskustani?
Saat ladattua pdf-muotoisen laskukopion Oma Fortum -palvelun Laskut-osiosta.
Kuinka usein saan sähkölaskun?
Tavallisin laskutusväli sähkölaskuilla on kuukauden välein lähetettävä lasku. Sähkölämmitteisen kodin laskutusrytmi on kätevä pitää kuukausittaisena, jotta yksittäinen lasku ei muodostu liian suureksi. Jos haluat muuttaa sähkösopimuksesi laskutusväliä, voit tehdä sen omatoimisesti Oma Fortum -palvelussa:
- Valitse Oma Fortum -palvelussa Sopimukseni-valikko
- Klikkaa avataksesi oman sähkösopimuksesi tiedot
- Paina Hallinnoi sähkösopimusta -linkkiä
- Napsauta Vaihda laskutusväliä -painiketta
- Valitse mieleisesi laskujen lukumäärä (4, 6 tai 12 laskua vuodessa).
- Tallenna valintasi
Voinko saada laskun sähköpostilla?
Meillä ei valitettavasti ole käytössä sähköpostilaskutusta.
E-lasku on helppo ja vaivaton tapa vastaanottaa laskuja ja maksaa verkkopankissasi.
Lue lisää e-laskusta.
Lasku on kadonnut. Mistä saan laskun tiedot?
Oma Fortum palvelusta löydät laskusi. Kirjaudu tästä.
Miksi laskuerittelyssäni näkyy useita rivejä?
Laskuerittelyosuudessa saattaa näkyä useita rivejä silloin kun tuotteeseen tai mittaukseen on tehty muutoksia. Näihin liittyvät muutokset aiheuttavat sen, että kulutuksesi/perusmaksusi näkyy kahdella tai useammalla rivillä laskuerittelyssä.
Maksamisesta kysyttyä
Onko minulla avoimia laskuja?
Laskun tiedot ja maksun "avoinna tai maksettu -tilan" näet helposti Oma Fortum -palvelun Laskut-osiosta. Ensin näet uusimman laskun tiedot ja sivun alaosasta näet kaikki aiemmat laskut ja niiden maksun tilan.
Minulla on haasteita maksaa sähkölaskuani? Mitä voin tehdä?
Tarjoamme useita eri vaihtoehtoja laskun maksamiseen.
Annamme asiakkaillemme akuutteihin maksuvaikeuksiin mahdollisuuden siirtää eräpäivää 30 päivällä. Kulu 5 euroa (+viivästyskorko).
Helpoin ja nopein tapa on pyytää Chatbotia tarkistamaan onko maksuajan myöntäminen mahdollista ja tilata muutos sitä kautta. Kirjoita chat-ruutuun sana "maksuaika", niin Chatbot Milo selvittää kanssasi onko eräpäivää mahdollista siirtää. Jos eräpäivä on jo ohi, ole yhteydessä asiakaspalveluumme.
Lisäksi meillä on tarjolla jatkuva, maksullinen Maksujousto -lisäpalvelu, jota voi ison kulutuksen talouksissa halutessaan hyödyntää vaikka tilapäisiä maksuvaikeuksia ei olisikaan. Maksujouston avulla asiakas voi maksaa laskunsa vuoden yli tasaisesti ja saa joustoa maksujen suorittamiseen.
Maksoin laskun vahingossa kahteen kertaan?
Jos maksoit laskullasi ylimääräistä, hyvitämme ylimääräisen summan automaattisesti seuraavalla laskullasi. Jos kuitenkin haluat hyvityksen tilillesi, olethan yhteydessä asiakaspalveluun.
Aktivoimalla e-laskun voit välttää tulevaisuudessa maksuvirheitä, kuten tuplasuoritukset.
Haluaisin kiinteän eräpäivän?
Laskuillamme on juokseva eräpäivä, jota ei voi pysyvästi muuttaa. Pysyt helposti kartalla sähkölaskuistasi Oma Fortum -palvelussa.
Hinnoista kysyttyä
Miksi sähkön hinta vaihtelee? Miten hintaa voi hallita?
Sähkön hinta määräytyy kysynnän ja tarjonnan välisessä kaupankäynnissä. Seuraavan päivän tuntikohtainen tukkuhinta, eli spot-hinta muodostuu Pohjoismaisessa sähköpörssissä. Pitemmän ajan sopimusten hintaan vaikuttaa pitkän aikavälin ennusteet sekä kaupankäynnissä käytettävät hintasuojaukset.
Tukkuhinnan muodostukseen vaikuttavat myös mm. tuotantomuoto ja tuotantoon käytetyn polttoaineen maailmanmarkkinahinta, päästöoikeuksien hinta sekä pohjoismaissa erityisesti käytössä olevat vesivarannot Norjassa,
Tukkuhinnan vaikutus siirtyy eri tavoin asiakkaan sopimushintoihin
Jos asiakkaalla on määräaikainen kiinteähintainen sopimus (esim. Fortum Takuu -sähkösopimus), energian hinta ei muutu sopimuskauden aikana, ellei hänellä ei ole käytettävissä Fortum Vaihtotakuu -lisäpalvelua, joka oikeuttaa vaihtamaan edullisempaan sopimukseen kesken sopimuskauden, ensimmäisen vuoden jälkeen.
Spot-tuote Fortum Tarkka sisältää myös omat hintahallintakeinonsa.
Fortum Tarkka-sopimukseen saat työkalun nousevien hintojen varalta: Hintatakuulla voit kiinnittää hinnan esimerkiksi talvikuukausiksi mahdollisten hintapiikkien varalle.
Sähkölaskussani mainittu kulutukseni vaikuttaa erikoisen suurelta, mitä voin tehdä? Miksi laskuni on niin suuri?
Pysyt helposti kartalla kulutuksestasi Oma Fortum -palvelussa.
Vinkkejä oman kulutuksen seurantaan:
- Tutki kuukausitason kulututustasi Oma Fortumissa.
- Onko kulutus laskutusjaksolla jokaisena päivänä suunnilleen sama, vai vaihteleeko kulutus päivien välillä?
- Pohdi mitä teit niinä päivinä, joina kulutus on korkeampi kuin muina? Esimerkiksi saunominen voi kuluttaa enemmän sähköä kiukaan lämmitykseen ja lämpimään veteen.
- Oma Fortumissa voit myös tarkastella päivätason kulutustasi tunneittain.
- Kiinnitä huomioita erityisesti aikoihin, kun sähköä ei mielestäsi pitäisi kulua. Sähköä kuluttavat yöaikaan mm. kylmälaitteet, ilmanvaihto, kiertopumput ja erilaiset sähkölämmittimet.
Aloita fiksumpi arki Oma Fortum -palvelussa.
Vakuutuksista ja Identiteettisuojasta kysyttyä
Haluan lopettaa Fortum Kotivakuutuksen. Mitä teen?
Ole yhteydessä AIG:n asiakaspalveluun, 0203 03456 ma-pe 9-21, la 10-16. | https://www.aig.fi/henkiloasiakkaat
Haluan tehdä korvaushakemuksen kotivakuutukseni puitteissa. Mihin osoitan sen?
Vakuutuksen myöntäjänä toimii AIG Europe S.A. sivuliike, joka on toiminut jo 30 vuotta Suomessa.
Jos sinulle on sattunut vahinko, josta haluat hakea korvausta, tulee sinun olla yhteydessä suoraan vakuutusyhtiö AIG:hen.
Vahinkoilmoituksen voi tehdä helposti suoraan verkossa www.aig.fi/vahinkoilmoitus.
Voit myös soittaa AIG:n asiakaspalveluun, 0203 03456 ma-pe 9-21, la 10-16. Hätätapauksessa ison vahingon sattuessa voit 24/7 soittaa 0203 03457. Puhelun hinta Suomesta soitettaessa 8,35 snt/puh + 16,69 snt/min.
Olen kadottanut Fortum Kotivakuutuksen / Matkavakuutuksen ehdot. Löytyykö?
Kyllä vain. Löydät ne osoitteesta fortum.fi/vakuutusehdot
Mikä osa Fortum Identiteettisuojassa on vakuutusta?
Fortum Identiteetti suojaa ennaltaehkäisevästi ja auttaa sinua kiinnittämään huomiota siihen miten sinä itse käytät ja miten mahdolliset muut, luvattomat tahot käyttävät henkilötietojasi verkossa. Jos vahinko kuitenkin pääsee tapahtumaan, niin silloin vakuutusominaisuus tulee mukaan kuvaan. Tietoa identiteettisuojasta, siihen liittyvästä vakuutussuojasta sekä neuvonnasta löydät verkkosivuiltamme: Fortum Identiteettisuoja
Energiatiimiltä kysyttyä
Onnistuuko oman sähköntuotannon myynti Fortumille?
Kyllä vain. Tarvitset sitä varten Fortum Lähisähkösopimuksen. Tutustu Lähisähköön
Tarjoaako Fortum aurinkopaneelipaketteja?
Tällä hetkellä emme toimita uusia Aurinkopaneelipaketteja. Jos sinulla on aiemmin Fortumilta hankkimasi aurinkopaneelit, Energiatiimimme auttaa kysymyksissäsi. Energiatiimin yhteystiedot
Mistä saan tietoa Fortum Fiksu -palvelusta?
Fortum Fiksu palvelut ovat poistuneet valikoimastamme.
Lisätietoa palvelun lopettamisesta löydät osoitteesta https://www.fortum.fi/ffe
Vinkkejä Fortum Kotinäytön omistajille
Minulla on Fortum Kotinäyttö -laite. Mihin se on tarkoitettu?
Fortum Kotinäyttö näyttää kotisi sähkönkulutuksen juuri tällä hetkellä
Tutkimusten mukaan energiankäytön ajantasaisen seurannan avulla voidaan saavuttaa keskimäärin 10 % säästö. Tämä tarkoittaa, että Kotinäyttö voi maksaa itsensä takaisin varsin nopeasti ohjaamalla sinua käyttämään vain energiaa jota tarvitset. Kotinäyttö on poistunut Fortumin myynnistä, mutta löydät täältä edelleen vinkkejä laitteen käyttöön.
Fortum Kotinäytön avulla
✓ Näet kotisi energiankulutuksen reaaliajassa helposti ja selkeästi
✓ Voit reagoida korkeaan sähkönkulutukseen heti
✓ Näet säästön jo seuraavalla sähkölaskullasi
✓ Tunnistat kotisi piilokulutukset helposti
✓ Voit asettaa Kotinäyttöön tavoitteita, joiden avulla kulutuksen pienentäminen helpottuu.
Miten voin hyödyntää Kotinäyttöä?
Kodin tyhjäkäynnin selvittäminen:
Kun olet lähdössä pois kotoa ja ylimääräisiä sähkölaitteita ei ole päällä, kotinäyttö näyttää kuinka paljon kotisi kuluttaa sähköä ns. tyhjäkäynnillä. Katso lukemaa (kWh tai €) – voitko vielä tehdä jotakin lukemaa pienentääksesi? Onko jokin laite valmiustilassa? Nyrkkisääntönä: 1W jatkuvaa kulutusta maksaa vuodessa yhden euron. Tarkkailemalla Kotinäyttöä muistat varmemmin sammuttaa ylimääräiset sähkösyöpöt.
Tavoitteiden asettaminen:
Aseta kuukausittaiseksi budjetiksi esim. 10 % nykyistä sähkölaskuasi alempi summa. Käytettyäsi Kotinäyttöä vuorokauden, se kertoo sinulle menneen vuorokauden kulutuksen ja myös arvioi tämän perusteella asettamasi kuukausibudjetin toteutumista. Pidemmällä aikavälillä kotinäyttö oppii tuntemaan kulutusprofiilisi eri viikonpäivinä, ja osaa tämän perusteella kertoa tavoitteesi täyttymisestä myös päivätasolla. Säädä budjettiasi myöhemmin, kun olet oppinut tunnistamaan kotisi sähkösyöpöt ja tiedät miten ja minkä verran voit pienentää kulutustasi ja sähkölaskuasi.
Selvitä yksittäiset sähkölaitteet kuluttavat:
Kotinäytön hetkellinen kulutus (kWh tai €) pienenee, kun kytket jonkin laitteen pois päältä. Erotuksesta voit laskea ko. laitteen kulutuksen. Kannattaisiko jokin laite vaihtaa energiatehokkaampaan? Kuinka pian hankintahinnan säästäisi pienentyneellä sähkölaskulla?
Huoltoa vaativien laitteiden havaitseminen:
Kotinäyttö vahtii puolestasi kodin sähkölaitteita. Mikäli jokin laite vioittuu, saatat havaita sen kokonaiskulutuksen merkittävänä kasvuna. Esimerkiksi pölyä ympärilleen keränneet kylmälaitteet tai viihde-elektroniikkalaitteet kuluttavat normaalia enemmän. Laitteen imurointi auttaa sitä toimimaan tehokkaammin.
Jäikö sauna päälle?
Onko jokin ikkuna turhaan auki? Onko autotallin ovi raollaan? Kotinäyttö antaa välittömän palautteen kasvaneesta sähkönkulutuksesta – sinun ei tarvitse odottaa sähkölaskua havaitaksesi asian.
Jos perheessäsi on lapsia
opeta heille mitä Kotinäytön helpot merkinnät tarkoittavat. Lapset oppivat luontaisesti ja opettelevat mielellään energiansäästöä. Voit verrata Kotinäyttöä auton ajotietokoneen näyttämään hetkelliseen polttoaineenkulutukseen – se kertoo sinulle reaaliajassa kotisi hetkellisen kulutuksen ja antaa heti palautteen tekemiesi muutosten vaikutuksista. Asettamalla Kotinäytön sellaiselle paikalle, että se on sinun ja perheenjäsenten nähtävillä, se kertoo ja muistuttaa fiksuista tavoista käyttää energiaa.
Miten selvitän ongelmatilanteet?
3.1. Tarkista, että lähettimen paristot on asennettu oikein ja että niissä on vielä tehoa jäljellä
3.2. Aseta lähetin ja näyttö aluksi lähelle toisiaan siten, että niiden välissä ei ole esteitä.
3.3. Jos signaalin voimakkuuden merkki näytön vasemmassa yläkulmassa ei näy, jatka kohtaan Uudelleenkäynnistys.
3.4. Jos signaalin voimakkuuden merkki näkyy (vähintään yksi palkki), mutta kulutusta ei ilmoiteta tarkista, että LED-lukijan johto on kiinnitetty kunnolla lähettimeen. Johtoa kiinnitettäessä täytyy tuntua pieni naksahdus.
3.5. Tarkista, että olet asettanut lukijan tarkasti sähkömittarisi vilkkuvan LED-valon päälle. Vilkkuvan LED-valon vieressä on merkintä imp/kWh.
3.6. Tarkista, että LED-lukijaan ei “vuoda” sivuilta valoa sisään. Aseta lukija tarkasti sähkö-mittarin vilkkuvan LED-valon keskelle ja käytä pakkauksessa olevaa pyöreää tarrakiinnikettä, jossa on reikä keskellä.
3.7. Jos näistä ei ole apua, jatka kohtaan Uudelleenkäynnistys.
Mistä saan lisätietoja?
Voit laittaa sähköpostia osoitteeseen energiapalvelut [ät] fortum [piste] com
100 % uusiutuvasta energiasta kysyttyä
Mitä tarkoittaa uusiutuvan energian alkuperätakuu?
Kun valitset sähkösopimukseesi uusiutuvan sähkön, ostamme kulutustasi vastaavan määrän uusiutuvan energian alkuperätakuita sähkön tuottajilta. Uusiutuvan energian alkuperä todennetaan eurooppalaisen Guarantee of Origin -alkuperätakuujärjestelmän avulla. Alkuperätakuu varmistaa, että sähkö on tuotettu uusiutuvilla energialähteillä.
Kaikki Fortumin kuluttaja-asiakkaille myymien sähkösopimusten sähkö tuotettu joko ydinvoimalla tai uusiutuvalla energialla, ja tämä todennetaan alkuperätakuilla. Mikään sähkösopimuksemme ei sisällä tuoantomuotoja, joista syntyisi päästöjä ilmakehään.
Miten alkuperätakuiden hinnat muodostuvat?
Alkuperätakuiden hinnat muodostuvat kysynnän ja tarjonnan mukaan. Esimerkiksi sateiden määrä vaikuttaa vesivoiman tuotantoon ja sitä kautta saatavuuteen ja se, kuinka suurta on vesivoiman kysyntä, määrää hinnan vesivoiman alkuperätakuulle.
100 % aurinkoenergiaa hinnanmuutoksesta kysyttyä
Miksi 100% aurinkoenergian hinnoittelu muuttuu?
Kun valitset sähkösopimukseesi uusiutuvan sähkön, ostamme kulutustasi vastaavan määrän uusiutuvan energian alkuperätakuita sähkön tuottajilta. Uusiutuvan energian alkuperä todennetaan eurooppalaisen Guarantee of Origin -alkuperätakuujärjestelmän avulla. Alkuperätakuu varmistaa, että sähkö on tuotettu uusiutuvilla energialähteillä.
Uusiutuvan energian alkuperätakuiden hinnan nousun vuoksi päivitämme palvelun hinnan vastaamaan hankintakustannuksia. Alkuperätakuiden hankintahinta on noussut merkittävästi viimeisien vuosien ja etenkin kuukausien aikana niiden kysynnän kasvaessa tuotantoa nopeammin. Uusiutuvan energian alkuperätakuita ostetaan sähkön kulutuksen mukaan ja siksi uudistamme palveluiden hinnoittelun vastaamaan kulutusta.
Miksi 100% aurinkoenergiaa sisältää jatkossa c/kWh hinnan?
Uusiutuvan energian alkuperätakuita ostetaan sähkön kulutuksen mukaan ja siksi uudistamme palveluiden hinnoittelun vastaamaan kulutusta.
Miksi lisäpalveluilla on jatkossa myös kuukausimaksu c/kWh hinnan lisäksi?
Uusiutuvan energian alkuperätakuiden hinnan nousun vuoksi päivitämme palvelun hinnan vastaamaan hankintakustannuksia. Alkuperätakuiden hankintahinta on noussut merkittävästi viimeisien vuosien ja etenkin kuukausien aikana niiden kysynnän kasvaessa tuotantoa nopeammin.
Kuukausimaksu säilyy 100% uusiutuvan energian osalta samana ja laskee 100% aurinkoenergian osalta ja sillä katetaan alkuperätakuiden hankintakustannuksia. Palvelun hinta koostuu jatkossa pienestä kulutukseen perustuvasta c/kWh-maksusta kuukausimaksun lisäksi. Uusiutuvan energian alkuperätakuita ostetaan sähkön kulutuksen mukaan ja siksi uudistamme palveluiden hinnoittelun vastaamaan kulutusta.
Esimerkkejä 100% aurinkoenergian uudesta hinnasta löydät täältä.
Hintatakuun hintakiinnitysten uudistuksesta kysyttyä
Miten Hintatakuun tarjoukset toimivat jatkossa?
1.5.2023 alkaen Hintatakuun kiinnitystarjoukset ovat saatavilla OmaFortumissa joka kuun ensimmäinen tiistai-torstai. Kiinnitys koskee seuraavaa kuukautta ja niitä voi halutessaan tehdä vuodessa jopa 12 eli joka kuukausi.
Saat muistutusviestin sähköpostilla tai tekstiviestillä, kun tarjous on saatavilla Oma Fortumissa.
Miksi hintakiinnityksen hyväksymisaika muuttuu kolmeen päivään kuussa?
1.5.2023 alkaen hintakiinnityksen hyväksymisaika on kolme päivää. Sähkön futuurihinnat, joihin hintakiinnityksen hinta perustuu, voivat vaihdella nopeasti, minkä vuoksi hintakiinnitystarjoukset ovat lyhyen aikaa voimassa.
Miksi hintakiinnityksen pituus muuttuu yhteen kuukauteen?
1.5.2023 alkaen hintakiinnityksen pituus on yksi kuukausi. Sähkön futuurihinnat, joihin hintakiinnityksen hinta perustuu, voivat vaihdella nopeasti ja saamamme palautteen perusteella asiakkaat eivät myöskään mielellään kiinnitä hintaa pitkäksi aikaa.
Voiko Hintatakuun kiinnityksen perua?
Kyllä, kiinnityksissä on kuluttajasuojalain mukainen 14 päivän peruutusoikeus, joka lasketaan kiinnitystarjouksen hyväksymisestä. Tehdessäsi kiinnityksen, saat sähköpostiisi vahvistuksen, joka sisältää peruutuslomakkeen. Peruutuksen voi tehdä lähettämällä lomakkeet sähköpostitse, postitse, OmaFortumissa (tulossa 1.5.2023) tai soittamalla asiakaspalveluun.
Peruutusoikeus on voimassa vain 14 päivää ja tämän jälkeen hintakiinnitys ja sähkösopimus ovat määräaikaisia kiinnityksen ajan.
Mikä Hintatakuun sopimusehdoissa muuttuu?
Tarkensimme Hintatakuun sopimusehtoja ja pyrimme jatkossakin kehittämään palvelua ja reagoimaan markkinoilla tapahtuviin muutoksiin voidaksemme tarjota sinulle parasta mahdollista lisäarvoa. Sopimusehtojen muutoksen myötä Fortum pidättää oikeuden:
- muuttaa Hintakiinnitystarjousta siihen saakka, kunnes Asiakas on hyväksynyt tarjouksen,
- rajoittaa Asiakkaille tehtyjen Hintakiinnitystarjousten määrää ja saatavuutta sekä
- rajoittaa sitä, kuinka monta kertaa Asiakas voi hyväksyä hintakiinnitystarjouksia Hintakiinnitysjaksoa kohti,
- Hintatakuun irtisanomisen yhteydessä Fortumilla on oikeus laskuttaa Hintatakuun kuukausimaksu koko alkaneen kalenterikuukauden ajalta sekä ennenaikaisesta hintakiinnitysjakson irtisanomisesta sinun tulee maksaa irtisanomismaksu, joka koostuu hallinnollisesta maksusta sekä mahdollisista välittömistä taloudellisista tappioista Fortumille.
- kuukausihinta veloitetaan joka kuukausi, vaikket olisi käyttänyt tarjousta hinnan kiinnittämisestä.
Sähkösopimus luottotiedottomalle
Suomessa jokaisella jakeluverkkoalueella on toimitusvelvollinen sähkönmyyjä. Toimitusvelvollisuudella halutaan varmistaa että kaikilla on mahdollisuus saada ostettua sähköä. Fortum Markets Oy on toimitusvelvollinen myyjä Carunan ja Nivoksen verkkoalueilla.
Luottotiedottomalle sähkösopimuksen saaminen voi kuitenkin edellyttää vakuuden maksamista ennen sähkönmyynnin ja/tai -siirron aloittamista.
Myyjällä on oikeus vaatia vakuutta jolla on tarkoitus kattaa sähkölaskuja mikäli asiakas ei pysty maksamaan laskujaan. Päätös vakuuden vaatimisesta tehdään aina tilannekohtaisesti.
Vakuus on maksettava viikon kuluessa sopimuksen alkamisesta tai muuten sähkön toimitus päätetään.
Vaaditun vakuuden suuruus perustuu sähkönkulutukseen ja sopimustyyppiin. Vakuus palautetaan asiakkaalle vuoden kuluttua, mikäli kaikki sähkölaskut on maksettu ajallaan.
Sähkösopimus Kelan tuella
Sähkönmyyjä voi vaatia luottotiedottomalta asiakkaalta vakuutta sähkösopimuksen maksujen turvaamiseksi. Kuluttajan on mahdollista hakea Kelalta tukea vakuuteen siten että Kela myöntää vakuuden.
Voimassa oleva sähkösopimus ja luottotietojen menettäminen
Luottotietojen menettäminen ei itsessään oikeuta sähkösopimuksen irtisanomiseen. Asiakkaalta edellytetään kuitenkin aina sopimusehtojen mukaisten maksujen suorittamista. Mikäli maksuja ei ole maksettu, sähköt eivät katkea heti, vaan ensin lähetetään maksuhuomautus, ja lopulta katkaisuvaroitus ennen sähköjen katkaisemista.
Onko luottotiedottoman mahdollista saada sähkösopimusta?
Sähkösopimuksen saaminen ilman luottotietoja on mahdollista Suomessa, koska sähkö on luokiteltu välttämättömyyspalveluksi. KKV:n linjauksen mukaan maksuhäiriömerkintä ei automaattisesti tarkoita vakuuden vaatimista, vaan tilanne tarkastellaan tapauskohtaisesti.
Tarkistaako sähköyhtiö asiakkaan luottotiedot sähkösopimusta tehtäessä?
Sähköyhtiöt tekevät yleensä luottotietotarkastuksen aina uuden sopimuksen solmimisen yhteydessä. Tämä tarkoittaa sitä, että jos henkilöllä on maksuhäiriömerkintä, sähköyhtiö saa sen tietoonsa. Luottotietotarkastuksen yhteydessä havaitun maksuhäiriömerkinnän takia uudelle asiakkaalle tarjotaan yleensä ehdollista sopimusta, jossa sähkösopimus voidaan tehdä mikäli asiakas asettaa tarvittavan vakuuden.
Millaisia vakuuksia sähköyhtiöt vaativat ehdollisessa sähkösopimuksessa?
Vakuuden suuruus arvioidaan aina tapauskohtaisesti, ja se perustuu arvioituun sähkön kulutukseen paikassa, johon sopimus tehdään. Vakuus palautetaan asiakkaalle vuoden kuluttua, mikäli kaikki sähkölaskut on maksettu ajallaan.
Onko Kelalta mahdollista saada apua sähköyhtiön vaatimaan vakuuteen?
Kuluttajan on mahdollista hakea Kelalta tukea vakuuteen siten että Kela myöntää vakuuden.