Luontoystävälliset arvot ja ilmastonmuutoksen hidastaminen ovat jo valtavirtaa liiketoiminnassa. Uutena yrittäjänä sinulla on hyvät mahdollisuudet jo toimintasi alusta saakka ottaa ympäristöystävällisyys huomioon toiminnassasi.
Miksi liiketoiminnan ympäristöystävällisyyteen kannattaa panostaa jo uuden yrityksesi ensi metreillä? Syitä on useita, tässä tärkeimpiä:
- Yhä useammat yhteistyökumppanit, sidosryhmät, rahoittajat ja asiakkaat vaativat yrityksiltä ympäristövastuullisuutta.
- Ympäristöteot muokkaavat yrityksesi brändiä ja sillä on merkitystä asiakkaiden hankkimisessa ja pitämisessä.
- Suomi on sitoutunut tavoitteeseen olla hiilineutraali vuonna 2035 ja sen saavuttamiseksi tarvitaan jokaisen yrityksen panosta.
- Vastuullisuus on yritysjohdon strateginen keino lisätä yrityksen kilpailukykyä.
- Ympäristöystävällisyys voi tuoda kustannussäästöjä, kun raaka-aineiden ja energian käyttö tehostuvat.
Vaikka yrityksesi olisi pienikin, ympäristöystävällisyys kannattaa silti pitää yrityksen agendalla. Kaikilla ilmastonmuutoksen hidastamiseen tähtäävillä teoilla on merkitystä, olipa kyse sitten kierrätyksestä, päästöttömän sähkön käytöstä ja energian säästöstä.
Muistathan että, jos yrityksesi toiminta voi aiheuttaa ympäristön, vesistön tai pohjaveden pilaantumisen vaaraa, siihen on haettava ympäristölupa.
Pieni hiilijalanjälki alusta alkaen
Jotta liiketoimintaa voisi kehittää ympäristöystävälliseen suuntaan, on tiedettävä lähtötaso eli hiilijalanjälki. Hiilijalanjälki kuvaa, kuinka paljon yrityksen toiminnasta, tuotteesta tai palvelusta koko elinkaaren aikana syntyy kasvihuonekaasuja. Voit kokeilla laskea hiilijalanjälkeä esimerkiksi Suomen Ympäristökeskuksen Y-HIILARI-työkalulla.
Seuraavaksi on aika ryhtyä toimiin ympäristövaikutusten vähentämiseksi. Mitä isompiin asioihin pystyt puuttumaan, sen suurempi vaikutus. Voit pienentää hiilijalanjälkeä pyrkimällä valitsemaan mahdollisimman vähän energiaa kuluttavat tuotantotavat, pakkaukset ja kuljetukset.
Ympäristöystävällisyyden toteuttamiseen voit ottaa avuksi ympäristöjärjestelmän, kuten Ekokompassin pienemmille yrityksille, Green Officen erityisesti toimistoihin ja EMAS-järjestelmän isommille yrityksille. Näiden etuina ovat toiminnan järjestelmällisyys ja mitattavuus.
Säästä energiaa ja kiinnitä huomiota sähkön alkuperään
Yrittäjänä pystyt suoraan vaikuttamaan yrityksesi hiilijalanjälkeen valitsemalla sähkösopimuksen, jonka sähkö on hiilidioksidipäästöttömästi tuotettua. Kaikki Fortum Markets Oy:n pienille ja keskisuurille yrityksille (vuosikulutus < 200 000 kWh) myymien sähkösopimusten sähkö on hiilidioksidipäästöttömästi tuotettua. Tämä todennetaan ydinvoiman alkuperätakuilla, joita Fortum ostaa sähkönkulutustasi vastaavan määrän.
Toinen merkittävä teko on energian säästäminen ja se ei katso yrityksen kokoa. Jokaisen yrityksen ponnisteluilla on vaikutusta. Yrityksen suurimmat sähkönsyöjät selviävät esimerkiksi Fortumin Yritys Online -palvelusta, joka antaa tietoa yrityksen energiankulutuksesta ja -kustannuksista. Säästökohteita energiankulutuksessa voi löytyä toimitilojen lämpötilojen säätämisestä, laitteiston käytöstä ja iästä, valaistuksesta sekä toimitilojen koosta.
Ympäristöystävällinen liiketoiminta on jatkuva prosessi
Sitä mukaa kun teknologia kehittyy ja innovaatioita tulee lisää sitä paremmat mahdollisuudet yrityksillä on koko ajan parantaa yritystensä ympäristöasioita ja pienentää yritystensä hiilijalanjälkeä.
Fortumin sopimukset tukevat hiilidioksidipäästöttömän sähkön tuotantoa. Tämä todennetaan ydinvoiman alkuperätakuilla, joita Fortum ostaa sähkönkulutustasi vastaavan määrän. Voit valita sähkösopimukseen myös Fortum Alkuperä –lisäpalvelun, jolla varmistat, että kulutustasi vastaava sähkön määrä on tuotettu uusiutuvilla lähteillä.
Ympäristöarvot voivat olla arvokas osa yrityksen brändiä
Käsi sydämelle: jos valittavanasi on kaksi vaihtoehtoa, jossa toisen tuotannossa on huomioitu ympäristövastuu ja toisen ei, kumman valitsisit?
Yhä useammalle yritykselle ympäristövastuu on menestystä tuottava kilpailutekijä. Kun tuotteet ja palvelut ovat kovin samankaltaisia, voi yritys erottautua vihreämmillä arvoilla. Monelle asiakkaalle yrityksen ympäristövastuu merkitsee yhä enemmän. Ekokampaamo, sähkötaksi tai hiilineutraaleja toimitiloja vuokraava yritys erottautuvat kilpailijoistaan ja saavat etumatkaa.
Tuo siis viestinnässä rohkeasti esille ponnistelusi ympäristön hyväksi nettisivuilla, uutiskirjeissä ja somessa. Läpinäkyvyys ja luotettavuus ovat avainasemassa. Ulkopuolisen tahon myöntämät ympäristömerkit, -järjestelmät ja -sertifikaatit kannattaa hyödyntää viestinnässä, sillä ne ovat puolueeton todiste yrityksesi toiminnan ympäristöystävällisyydestä.
Lue lisää yrittäjälle tärkeistä aiheista:
- Mikä yritysmuoto sopii sinulle parhaiten?
- Jalosta hyvä yritysidea liiketoimintasuunnitelmaksi
- Luvat ja sopimukset vaativat tietoa ja tarkkuutta
- Mitä vaihtoehtoja yrityksen rahoitukseen on olemassa?
- Valitse yrityksesi näköiset toimitilat
- Yrityksen hyvä taloudenhallinta pitää pyörät pyörimässä
- Mitä tulee huomioida työntekijöitä palkatessa?
- Yrittäjä saa iloa, tukea ja turvaa yrittäjyyteen omista verkostoistaan