Ilmastonmuutoksen hillitseminen ei onnistu ilman kasvihuonekaasupäästöjen vähentämistä myös liikenteessä. Liikenne muodostaa Suomen päästöistä noin viidenneksen, josta henkilöautoliikenteen osuus on lähes puolet. Suomen tavoitteena on puolittaa liikenteen kasvihuonekaasupäästöt vuoteen 2030 mennessä ja pudottaa ne nollaan vuoteen 2045 mennessä. Henkilöliikenteen kohdalla siirtyminen sähköisiin ajoneuvoihin on osoittautumassa parhaaksi keinoksi saavuttaa hiilineutraalius.
Sähköautojen määrä Suomen tieliikenteessä on kasvanut viime vuosina lähes 90 prosenttia vuodessa, ja vuonna 2020 täyssähköautoja ja ladattavia hybridejä on käytössä jo yli 40 000. Euroopassa sähköautojen osuus kaikista henkilöautoista oli hieman alle neljä prosenttia vuonna 2019, mutta maakohtainen vaihtelu sähköautojen yleisyydessä on huomattavaa. Esimerkiksi Puolassa ja Kreikassa sähköautoja on alle prosentti kaikista autoista, kun taas Norjassa sähköautoja on rekisteröity käyttöön jo yli 230 000, suhteessa väkilukuun enemmän kuin missään muualla maailmassa.
Myös sähköautojen latausverkosto on viime vuosina kehittynyt vauhdilla. Julkisten latauspaikkojen lisäksi kotilatureita on rakennettu Suomessa vauhdikkaasti muun muassa taloyhtiöille myönnettävän lataustuen ansiosta. Sähköauto on helppo tapa matkustaa: autoa voi ladata sen odottaessa parkissa ja maksaminen onnistuu sovelluksen kautta.
Autoilun sähköistyminen vähentää myös energiankulutusta. Sähköautot tarvitsevat vähemmän energiaa kuin tavalliset henkilöautot, koska toisin kuin polttomoottoreissa, niissä ei muodostu lämpöhäviötä. Sähköautot ovat noin 300–400 prosenttia tehokkaampia kuin fossiilisia polttoaineita käyttävät ajoneuvot.
Suomessa Liikenne- ja viestintäministeriön johtama fossiilittoman liikenteen työryhmä esittää, että liikenteen päästöjen puolittaminen vuoteen 2030 mennessä vaatisi pelkästään Suomessa tien päälle jopa 700 000 sähköautoa. Meillä – ja koko Euroopalla – on siis henkilöautoliikenteen sähköistämisessä vielä paljon kirittävää.